Texture mapping er udnyttet med henblik på at skrive tekst i OpenGL . En simpel application programming interface er den kildekode, der bruges i OpenGL til at skrive tekst. Når application programming interface er skrevet, er en tekstur font -fil der ender på. TxF lastet til OpenGL . Tekst er derefter oprettet. OpenGL bruges typisk til at tegne 3D-billeder , men også bruges til at skabe 2D tekst til tider. Platforme
OpenGL arbejder på et væld af platforme og understøttes på hver UNIX-arbejdsstation . Det leveres også som standard med Windows 95, 98 , 2000 og NT, samt på en MacOS . OpenGL arbejder på operativsystemer , herunder OS /2 , Linux, OpenStep og BeOS . OpenGL fungerer også med Win32 , Præsentation Manager X-Window System og MacOS
Texture Font File
tekstur font filen skal se sådan ud: . TexFont * TxF ; TxF = txfLoadFont ( " rockfont.txf ") if ( TxF == NULL) { fprintf ( stderr , "Problem loading % s, % s \\ n" , filnavnet txfErrorString ()); exit (1) ;} denne kode omfatter tekstur billedet plus koordinaterne er nødvendige for tegnene , der er indeholdt i billedet . En glyf er en struktur , der i dette tilfælde , vil blive strukturering tekst.
Etablering Texture
Efter tekstur font fil er skrevet, etablere tekstur til skriften . Koden skal være som følger: txfEstablishTexture ( TxF , 0, GL_TRUE )
Forberedelse OpenGL
For til sidst at gengive med struktur tekst, skrive følgende kode: glEnable ( GL_TEXTURE_2D ) glAlphaFunc ( GL_GEQUAL , 0,0625 ), glEnable ( GL_ALPHA_TEST ) glEnable ( GL_BLEND ) glBlendFunc ( GL_SRC_ALPHA , GL_ONE_MINUS_SRC_ALPHA ), glEnable ( GL_POLYGON_OFFSET ) glPolygonOffset (0.0 , -3 ), Denne kode giver mulighed for 2D texture mapping og også blander kanter for performance.
Tekststørrelse
Scale teksten til at passe det forudbestemte område ved at skrive kode , der fortæller OpenGL , hvor længe en tekststreng er nødvendig. Koden ser sådan ud , men med tweaks afhængigt af den ønskede længde : int bredde , opstigning , nedstigning, text = " OpenGL " txfGetStringMetrics ( TxF , tekst, strlen (tekst) , og bredden , og opstigning , & afstamning ), Add kode, som fortæller OpenGL hvor bred teksten skal være : glMatrixMode ( GL_MODELVIEW ) glTranslatef ( -2.5 , 0.0 , 0.0 ), glScalef ( 5.0/width , 5.0/width , 5.0/width )
< br >
Færdiggørelse
Indtast følgende kode for at afslutte projektet op : txfRenderString ( TxF " OpenGL " strlen ( " OpenGL ")