? Edb-programmer er sekvenser af instruktioner, der fortæller computeren, hvad de skal gøre. Givet en bestemt indgang , følger programmet vejledningen for at producere et output . Edb-programmer er helt bogstavelige , de kan kun gøre, hvad de instruktioner specificere og vejledningen skal transporteres på en bestemt måde afhængigt af sproget . Korrekt syntaks , brug af strygere og brug af variabler er afgørende for en korrekt funktion af et program. Syntaks
syntaks af et edb -program er den form og rækkefølge af elementer i kodning. Visse elementer af syntaks omfatte passende kommandoer , tags og tegnsætning . Hvis programmet støder på en syntaks fejl, kan det ikke udføre og vil enten gå ned eller indtaste en uendelig løkke . Et almindeligt eksempel på en syntaksfejl er en dårligt formet HTML tag: skrive " " instruerer et HTML-dokument til fed teksten efter tag og stopper fed på " " tag . Uden afsluttende tag , er dokumentet ikke, hvor at afslutte fed tekst .
Common syntakselementer
Syntax adskiller sig fra normal tekst i , at visse tegnsætningstegn og ord tjener specielle funktioner i programmet. Brug af HTML som et eksempel, symbolerne "<" og ">" identificere tags. Derfor kan de ikke anvendes til faste betydninger af "mindre end" eller "større end" i koden . Matematiske symboler ofte på tværs af forskellige programmeringssprog. For eksempel, " ! =" Oversættes til " ikke lig med ". To lig skilte " == " oversætter til "lig med ".
Strenge
i de fleste programmer vil brugeren nødt til at indtaste ikke- numeriske data , i den forstand, at data ikke altid anvendes til beregninger og er simpelthen vises som - er. Dette kaldes en streng , eller en serie af tegn. For eksempel kan navne, adresser og telefonnumre tjene som strenge.
Variables
En variabel er et symbol, der anvendes til at repræsentere en anden værdi. Disse værdier kan bruges til beregning som i en matematisk formel , eller de kan være strenge. Når en programmør indbefatter en variabel i kodning af et program , er det ofte overladt til brugeren at levere de data, der er forbundet med den variable . Variable er ofte knyttet med strygere . For eksempel, hvis programmet instruerer brugeren om at indtaste et navn variablen " % NAME % " kunne anvendes overalt i strengen . Hvis værdien af % NAME % er " Johannes, " strengen "Hello % NAME % , hvordan har du i dag? " Ville udsende " Hej John , hvordan har du i dag? "