Unified Modeling Language er et design sprog , oprindeligt udviklet af Object Management Group i 1997, hvilket gør det muligt for IT- fagfolk til model edb-applikationer. UML er ikke en udviklingsmetode , men snarere en diagramsprog eller notation , der tillader softwaren skal visualiseres , eller beskrives grafisk , på en sådan måde, at det kan kommunikeres med andre . Design
UML er designet specielt til objektorienteret software design - hvor software systemer er inspireret af den virkelige verden objekter, de forsøger at repræsentere - og har kun begrænset anvendelighed til andre programmeringssprog modeller eller paradigmer . UML består af mange model elementer, som kan kombineres til at oprette diagrammer , der repræsenterer forskellige dele, eller synspunkter , af software systemer.
Brug- sag Diagram
UML anvender en form for diagram kendt som en use case diagram til at beskrive højt niveau funktioner og omfanget af et software system. Hovedformålet med use- case diagrammer er at illustrere de funktionelle krav til et system , herunder forholdet til mennesker , organisationer eller eksterne systemer, som interagerer med systemet, ellers kendt som " aktører" . En use case hovedsageligt beskriver en sekvens af handlinger , der giver noget af målbar værdi til en aktør . Brugstilfældediagrammer specificere, hvad et software-system bør gøre , men ikke angive, hvordan dette skal opnås .
Klassediagram
UML bruger en anden type diagram , der er kendt som en klasse diagram , for at illustrere , hvordan de forskellige statiske strukturer, eller enheder , af et software-system - med andre ord, folk , genstande og data - forholde sig til hinanden. Klassediagrammer beskrive objektet og information strukturer et software-system bruger, uden henvisning til nogen bestemt implementering. Med andre ord viser klassediagrammer de forskellige logiske klasser, hvilke klasser indgår i andre klasser og så videre, men ikke give oplysninger om udveksling af meddelelser , eller metode opkald mellem dem.
Sequence diagram
anden type UML diagram er kendt som et sekvensdiagram , og det er sekvensdiagrammet der viser udveksling af meddelelser mellem flere objekter i et softwaresystem i en tid afgrænset situation. Den lodrette akse sekvensdiagrammer viser sekvensen for meddelelsesudvekslingssekvens , eller metoder opkald, i kronologisk rækkefølge , mens den vandrette akse viser de objekter , som meddelelserne sendes . UML sekvens diagrammer model strømmen af logikken gennem et software system , visuelt , så er nyttige for både validere og dokumentere logik. De er almindeligt anvendt i den analyse og design faserne af softwareudvikling.