. I Net programmeringssprog repræsenterer Vector3D struktur en placering inden 3D-rum . To Vector3D strukturer er ortogonale eller vinkelrette , hvis vinklen mellem dem er netop lig med halvfems grader . Du kan skrive en kort funktion, der tester for at se om to Vector3D strukturer er ortogonale. Dette kræver ikke meget erfaring med programmering , og kan udføres af begyndere til programmering og 3D-grafik , hvilket gør det en fremragende indledende projekt i grafik ' programmering. Hvad du har brug
Computer med Visual Studio 2010
Vis Flere Instruktioner
1
Open Visual Studio 2010 ved at klikke på programmets ikon . Når det belastninger , skal du vælge "File /New /Project" og klik på " Visual C # /WPF . " Vælg et navn til dit projekt , og klik på "OK" knappen. Et nyt WPF projekt oprettes , og en tom WPF formular vises i hovedredigeringsvinduet .
2
Klik på fanebladet " projectName.cs , " erstatte teksten " projectName " for det navn, du har valgt til dit projekt. A C # kildekoden fil vises . Det har en klasse ved navn " MainWindow ", som er der, hvor din kode vil gå . Hele klassen er efterfulgt af to krøllede parenteser , som kaldes en kode blok.
3
Skriv følgende funktion erklæring inde i " MainWindow " code blok. Denne funktion tager to Vector3D strukturer som input og output en værdi på sand eller falsk .
Bool isOrthogonal ( Vector3D IN0 , Vector3D in1 ) { }
4
Skriv et "hvis" erklæring inde i " isOrthogonal " code blok. Den "hvis" erklæring test for at se, hvis vinklen mellem de to input Vector3D strukturer er lig med halvfems grader . Hvis det er, vektorerne er ortogonale , og funktionen udgange en værdi Du kan skrive erklæringen som denne "sande ". : Hej
if ( ( int ) Vector3D.AngleBetween ( IN0 , in1 ) == 90 ) { return true ;}
5
Skriv en ellers erklæring der udskriver en værdi af falske for vektorer , der ikke er retvinklede , som dette:
else { return false ;} < br >
6
Find linje kode mærket " InitializeComponent . " det kan findes i midten af kildekoden fil . Du kan placere en kort test her, at påberåber din " isOrthogonal "-funktion og udsender resultatet til skærmen. Skriv følgende udsagn umiddelbart efter " InitializeComponent " linjen : Hej
Vector3D vector0 = new Vector3D (0.0 , 1.0 , 0.0 ), Vector3D Vector1 = new Vector3D (1,0 , 0,0 , 1,0 ) ; System.Console.WriteLine ( "{ 0}" , isOrthogonal ( vector0 , Vector1 )),
7
Udfør programmet ved at trykke på den grønne "Play" knappen på Visual Studio hovedværktøjslinjen. Programmet starter og tester de to vektorer. Udgangen er " sandt ", da disse to vektorer er adskilt af 90 grader.