Opkaldt efter en fransk matematiker og tidlig pioner i computer udvikling, Pascal er et struktureret programmeringssprog skabt i 1970 som en forbedring på tidligere , højt niveau sprog. På grund af sin klare organisation og syntaks , Pascal steget i popularitet som et softwareudvikling og undervisningsredskab i 1980'erne. Variationer af Pascal sproget blev skabt for kommerciel udvikling , og det er stadig at blive sat til imponerende og store anvendelser i dag - herunder en større video chat-klient . Kendskab til Pascal vil give dig mindre udviklingsprojekter evner og en behagelig overgang i din næste programmeringssprog. Instruktioner
1
Brug en konsekvent, logisk navngivning . Adskil flere ord i et navn med en understregning , og ikke bruge store bogstaver , når navngivning . Brug substantiver ved navngivning variabler, typer og konstanter og navn funktioner og procedurer ved hjælp af verbum sætninger. Brug " total_money " som et variabelnavn , for eksempel, men aldrig at nævne den funktion , der tilføjer de penge , kalder funktionen " total_the_money " for at indikere en klar indsats . Angiv typer ved at tilføje " _Type " i slutningen af navnet.
2
Order din kode for ideelle læsbarhed og velfungerende. Erklære simple konstanter og typer først , i nævnte rækkefølge , efterfulgt af variabler . Liste overskrifterne "type" og "var" kun én gang - hver efterfulgt af identifikatorer inden for kategorien , " const " kan bruges to gange for at skelne mellem enkle og strukturerede konstanter. Organiser identifikatorer inden for hver bestemt gruppe alfabetisk eller i en anden logisk rækkefølge med én identifier per linje. Juster lighedstegn , når erklære konstanter og typer, samt de koloner , når erklære variabler.
3
Omgiv din eksekverbar kode inden ordene " begynder " og " ende ". Anbring på hver sin egen linje kode , og pointere sidstnævnte med en periode, hvor det vises i slutningen af din kode . Pointere hvert udsagn inden for programmet med et semikolon.
4
Brug " write " eller " writeln " erklæring til at vise tekst til brugeren. Vedlæg ønskede output tekst i parentes, og enkelte anførselstegn umiddelbart efter kommandoen . Bruge " readln ", på den anden side at modtage en værdi input fra brugeren og den tilbage til programmet . Følg denne med navnet på den variabel, som input vil blive tildelt , noteret i parentes . Brug " readkey ", skiftevis , at anerkende en presset nøgle fra brugeren og fortsætte med programmet . Ingen variabel skal angives.
5.
Brug "hvis" udtalelser til særskilt kode , der skal udføres kun under visse betingelser. Angiv ", hvis " efterfulgt af en betingelse - som "penge > 100 " - og ordet " da". Skriv den kode, der skal udføres , bør sådanne betingelser findes, på følgende linje . Vedlæg multi- line kode i " begynder " og " slut" - efter "hvis" klausul. Medtag linjen " ellers " på sin egen linje , efterfulgt af eksekverbar kode til programmet til at følge en anden fremgangsmåde i tilfælde af, at tilstanden af "hvis" erklæring ikke er opfyldt.
6
Brug løkker til at gentage den samme serie af begivenheder mange gange . Indarbejde en ", mens " loop at gentage den givne kode , så længe den angivne betingelse stadig sandt , hvis det er falsk fra begyndelsen , kan sløjfen blive sprunget over. Brug en " gentagelse " loop til at angive den betingelse, som at stoppe løkken. Vær sikker på, at de variabler , der er i tilstanden af enten loop vil ændre sig som loop gentagelser eller din kode vil resultere i en uendelig løkke . Angiv et fast antal gentagelser ved hjælp af en "for" loop .
7
Tilføj kommentarer i din eksekverbar kode. Vedlæg bemærkninger inden krøllede parenteser for at differentiere dem fra koden under kørslen . Brug disse til at dokumentere din kode , når du opretter det til senere brug. Skriv kommentarer i forbogstav , justeret til en bestemt kolonne uden koden indrykning eller på et konsekvent seks pladser forbi den nuværende kode . Efterlad en tom linje før og efter kommentarer , for at adskille dem visuelt fra koden.
8
Tilpas udseendet af dit program . Position output på et bestemt sted ved at skrive " gotoxy " efterfulgt af x -og y- koordinaterne i parentes adskilt af et komma. Brug " textbackground " efterfulgt af en farve i parentes , for at ændre skærmens baggrundsfarve . Repræsentere farven med et ord eller et heltal , både "rød" og "5" er levedygtige muligheder . Angiv " TextColor " på samme måde .