En algoritme er en kortfattet sæt af instruktioner , logik og regler, der anvendes til at løse et data funktion eller serie af data funktioner over en information -processing maskine. Disse sæt af instruktioner er normalt udviklet ved hjælp af en computer - programmeringssprog , og finde deres anvendelse som rygraden i softwareprogrammer interfacing med mennesker. Algoritmer har altid været et princip kilde til udvikling på området for computergrafik. Mere præcist er alle computergrafik , herunder 2D/3D billeder, edb animationer og redigerede videoer er udelukkende afhængige af deres back- end grafik algoritmer. Disse algoritmer ikke kun definere den måde computer billeder og animationer skal vises på skærmen , men de også bestemme , hvorledes de skal flytte og rotere foran brugeren. Origins
algoritmer støtte og lette computergrafik har været aktiv siden den allerførste computer billede blev udviklet . Udtrykket " computergrafik " blev opfundet i 1960 - samme år som tidlige algoritmer relateret til computergrafik blev udviklet og testet . Disse algoritmer blev oprindeligt baseret på ideer , der repræsenterer stikprøven geometriske billeder, der i 1974 blev omdannet til begreberne billedet aliasing , synlighed definition og objekt repræsentation via elektroniske skærm enheder kaldet pixels.
Fundamentals
Det grundlæggende i computer - grafik algoritmer er baseret på fire grundprincipper : image rendering, vertex repræsentation, scene reduktion og objekt modellering . Princippet om billedet rendering refererer til begrebet "oversætte" og prøveudtagning et billede i pixels , mens Isse repræsentation omhandler illustration og skildring af billedfiler grænser , linjer og toppe . Ligeledes er princippet om scenen reduktion beskæftiger fokusering af et billede, ifølge brugerens point-of -view , og objekt modellering omhandler kortlægning af hele billedet med sin baggrund og forgrund definitioner.
Kategorier
p Der er flere kategorier af computer - grafik algoritmer , der bruges af forskellige image- design og udvikling softwarepakker. Men nogle af de store kategorier af disse algoritmer kan nævnes: quad -baserede statisk rendering algoritme , kontinuerlig detaljeringsgrad - eller Clod - rendering algoritme , portal -baserede rendering algoritme , real -time optimalt at tilpasse masker - eller ROAM ; potentiel synlighed sæt - eller PVS , og binær space opdeling - eller BSP - algoritmer. Alle disse kategorier af algoritmer er grundigt undersøgt af enkeltpersoner , der er involveret i avanceret computer - grafik designe og billeddannelse.
Applications
Der er utallige specifikke anvendelser af computer- grafik algoritmer . Generelt omfatter denne ansøgning domæne software og applikationer i tilknytning til objekt og baggrund design, ingeniør diagrammer og planlægning , videoredigering , animation og human /animalsk /insekt modellering , billede omdanne og belysning og video støj fjerne . Desuden er alle disse softwarepakker og værktøjer løber over edb-systemer, hvilket indikerer, at grafik algoritmer arbejder på deres back -end kommunikere direkte med mikroprocessorer. Til avancerede formål - specielt designet computere med high -processing beføjelser, der normalt bruges til at køre disse algoritme -baserede computer- grafik applikationer .