Computerprogrammering har udviklet sig , siden de første personlige computere dukkede op. Programmering stilarter har udviklet sig så godt. I øjeblikket er de fleste programmeringssprog understøtter et objektorienteret design, der er, de er afhængige af at oprette objekter , som er en hybrid af data og funktioner i relation til disse data. Objekter er implementeret i datastrukturer kaldet klasser. Design af et cirkel -klasse kræver, at du definere data medlemmer ( midtpunkt og radius) og definere operationer , kaldet funktioner i tilknytning til de data medlemmer . En cirkel klasse er en abstraktion af en cirkel , med data medlemmer og operationer på data. Instruktioner
Design klasse
1
Opstil klassen ved at navngive det og gruppering offentlige og private medlemmer. Funktionerne på klassen er offentlige medlemmer og dataene er private medlemmer. I C + + , er udformningen af en klasse , der er indeholdt i en header-fil . I dette eksempel er header fil kaldet " circle.h ". Dette er kodeeksempel : Hej
//circle.h
klasse cirkel ,
{
public:
2 < p > Opret klasse konstruktører og destruktorer . Klasse konstruktører er funktioner , der skaber en instans af objektet. Klassen konstruktører /destruktorer skal være som følger : Hej
Standard konstruktør , som giver nogen parametre
Parameter konstruktør , der leverer data til centrum og radius for cirklen
< s. . . > Kopier Constructor , hvilket skaber en instans som en kopi af en anden cirkel objekt.
destructor af klassen vil ødelægge objektet når det ikke længere anvendes .
Tilføj disse linjer til header file : Hej
cirkel () //default constructor
cirkel ( float , float , float ) //parameter constructor
cirkel (cirkel ) //kopikonstruktionsfunktionen
~ cirkel ( ) //destructor
3
Definer operationer på cirklen. Det første sæt af operationer skal kunne manipulere data medlemmer af klassen , der er , funktioner til at ændre centrum og radius af cirklen. Indsæt følgende kode : Hej
void newcenter ( float , float ),
void newradius ( float ),
4
Medtag en funktion til at finde det område af cirkel . Dette er vigtigt , da områder ofte bruges til nogle andre beregninger . At beregne arealet , du har brug for værdien af Pi og radius af den cirkel, som er data medlem . Området er udtrykt som et decimaltal . Indsæt følgende kode : Hej
float circlearea ();
5
Definer en funktion til at afgøre, om et punkt er placeret inde i cirklen. Funktionen skal kende koordinaterne for punkt at teste . Når funktionen bestemmer, om punktet er inde i cirklen , vil den returnere en sand eller falsk værdi. Føj følgende kode : Hej
bool inde ( float , float ) :
6
Opret data medlemmer . For en cirkel abstraktion , er centrum og radius mindstekrav datasæt påkrævet. Centret kan udtrykkes som to koordinatpunkter ( x og y ) , og radius er et tal . Det er de linjer kode for de registrerede medlemmer:
privat : Hej
float radius
float centerx ,
float Centery ;
< p> }
Gennemføre Class
7
Skriv ned funktionsdefinitioner . C + + skriver definitionerne i en separat fil med det samme navn som den header fil, men med en . Cpp forlængelse. En af de funktioner, der indgår i klassen vil bruge kræfter og kvadratrod . Disse operationer er tilvejebragt i " matematik " bibliotek af C + + . Dette er koden : Hej
//circle.cpp
# include