QBASIC var en simpel programmeringssprog, som bruges til at komme gratis med kopier af MS -DOS og tidlige versioner af Windows som en måde at introducere nye computer ejere til at programmering, mens ikke at inddrage dem i kompleksiteten af mere sofistikerede sprog som C + + . QBASIC giver mulighed for grundlæggende input og output, filhåndtering og endda grundlæggende grafikfunktioner , som du skal bruge til at oprette en bevægende bold animation. Grafiske Modes
Den første beslutning, du skal gøre i QBASIC programmering er dit grafikkort mode. Da QBASIC er bygget oven på MS -DOS, er detaljer såsom skærmopløsning hardcodede i 14 grafiske tilstande. Standardtilstanden er 0, og denne tilstand giver dig adgang til et gitter af 80x25 tegn uden adgang til de enkelte pixels , hvilket ikke er meget velegnet til en animation. Brug i stedet grafiktilstand 7, som giver dig en 320x200 opløsning, 16 farver , enkelt pixel adgang , og vigtigst for en animation , adgang til flere grafik sider : Hej
SCREEN 7 , 1,0 < br >
Main Loop
Når du har erklæret din grafik mode med SCREEN , skriv følgende : Hej
DO
LOOP MENS INKEY $ = " "
Dette fortæller programmet til at køre , mens det pressede nøglen er lig med ingenting - eller , med andre ord , at løbe , indtil brugeren trykker på en tast.
< br > Tegn en cirkel
tegning geometriske grundformer er simpelt i QBASIC . Før DO erklæring , forberede dine variabler som følger:
XPOS ! = 50ypos ! = 50radius ! = 16color ! = 14
Og mellem DO og LOOP , skriv følgende : Hej
CIRCLE ( XPOS , ypos ) , radius, colorPCOPY 1,0 CLS
Dette vil trække en gul cirkel " side 1 ", en sektion af video memory afsat til at udføre tegning operationer og kopiside 1 til side 0, hvilket repræsenterer videodata faktisk synlige for brugeren. Dette er en teknik kendt i grafik programmering som dobbelt buffering , og det fjerner skærmflimmer . Hvis du ønsker at se et eksempel på , hvorfor du skal gå gennem besværet med at gennemføre dobbelt buffering , fjern PCOPY linje og ændre dit SCREEN kommando, så i stedet for SCREEN 7 , 1,0 , er det simpelthen læser SCREEN 7. . < Br >
Animate
For at animere cirklen , er du nødt til at ændre XPOS og ypos variabler i DO ... LOOP . Efter DO, men før CIRCLE kommando , skal du skrive følgende : Hej
XPOS = XPOS + 0.001ypos = ypos + 0,001
Gem og køre en animation af en bevægende bolden. Hvis du gerne vil have en udfordring , ændre denne kode til at have bolden hoppe fra væggene .