En chat -server er et selvstændigt program , der giver brugerne mulighed for at sende beskeder frem og tilbage fra deres computere. Chatten serverens opgave er at modtage og sende beskeder i realtid . Java er en ideel programmeringssprog , som at skrive en chat -server , fordi det har tilgængelige funktioner , som er meget lettere at bruge end nogle lavere niveau sprog. Den chat-klient er, hvad slutbrugeren ser på deres skrivebord og chat serveren kører på en dedikeret server bag kulisserne. Instruktioner
1
Opret en lytter "class ". Denne Java-klasse nødt til at lytte til , eller en skærm , et bestemt portnummer for indgående beskeder. Det portnummer vil blive delt af de klient-og server stykker af chat-software. Koden til at lytte på portnummer 5000 er " lyt ( 5000) ".
2
Accepter klient forbindelser . Serveren lytter til en klient -forbindelse. Når kunden gør en forbindelse til internettet socket, serveren behov for at vide om det, og acceptere det for at etablere den linje af kommunikationen mellem klient og server. Som i : " Socket newSocket = ss.accept (); "
3
Opret en "klasse" for at udføre læsning og skrivning af beskeder. Dette gøres med " DataInputStream " og " DataOutputStream " klasser . Det budskab skrevet af klienten brugeren sendes via en " DataOutputStream ". Chatten serveren modtager " DataInputStream ", og sender beskeden til den ønskede modtager via en " DataOutputStream ". Og endelig , at brugeren modtager besked via en " DataInputStream " i chat-klient .
4
Ryd op eventuelle døde forbindelser. Dette er afgørende for chat -serveren til effektivt at håndtere systemressourcer og forhindre forsinkelser en fejl for slutbrugerne . Brug " server.removeConnection ( socket ) "
5
Udvikle en chat-klient som en Java applet. Chatten klienten bliver nødt til at lave en socket-forbindelse til serveren. Klienten også lytter efter og sender beskeder ved brug af " DataInputStream " og " DataOutputStream . "