? I Java , støbning refererer til den handling at behandle et objekt eller metode en bestemt klasse som et objekt fra en forælder eller et barn klasse. Dette opnås fordi Java implementerer polymorfisme , eller evnen af en variabel har forskellige endnu lignende objekter forbundet med det. Casting kan kræve en særlig operatør. Objekt- orientering og Inheritance
Java er et objekt -orienteret programmeringssprog , hvilket betyder, at alle operationer er defineret af objekter og klasser. For en operation til at lykkes på et objekt , skal det være relateret til objektet eller en bestemt klasse. Nogle klasser udvide funktionaliteten af andre klasser , men holder de grundlæggende funktioner i den indledende klasse, der er kendt som arv. Basen klassen kaldes forælder eller super klasse, og udvide klassen er kendt som barnet klassen.
Upcasting
Upcasting tildeler et barn objekt en variabel af overordnede objekt . Det giver barnet objekt, der skal anbringes i en indsamling af data med søskende objekter , så længe dataindsamlingen tager forælder klasse som operatøren . Så, hvis denne variabel kalder en metode defineret af moderselskabet klasse, vil metoden blive henrettet, den forælder metoden eller barnet metoden , hvis barnet har tilsidesat den forælder metode
Eksempel: .
< P > Form sh = new Circle ();
sh.draw (); . //hvis uafgjort () er defineret ved Circle , vil dette eksekvere Circle metode snarere end figurs
Downcasting
Downcasting tvinger en variabel af en forælder objekt at blive behandlet som et barn objekt. Til nedslået en variabel , den klasse, du ønsker at kaste i parentes før variablen at kaste sted.
Upcasting et objekt kræver en nedslået , hvis du stadig ønsker at bruge et barn metode eller variabel trods upCast . For eksempel : Hej
Object o = new String ( "Hello" ) //upCast
//String s1 = o.substring () //vil ikke kompilere
< p > String s2 = ( (String ) o) substring (); . //vil kompilere og køre
Eksempler
Java GUI Swing programmering, ethvert objekt har til formål at interagere med brugeren skal have en ActionListener forbundet med det . Den ActionListener er en grænseflade med en enkelt metode , actionPerformed (). En programmør skal implementere grænsefladen i en brugerdefineret klasse og bestemme karakteren af den handling, der vil blive udført , når actionPerformed () kaldes . Uanset hvordan metoden er implementeret , kan en bruger tilføje lytteren til en foruddefineret GUI objekt blot ved hjælp af den metode addActionListener ( ), der tager ethvert barn af ActionListener som parameter .
< br >