Coding i Java giver udviklere til at skabe mange forskellige typer af ansøgningen. Java projekter vises bredt i både web-og desktop sammenhænge. Java-sproget fordele fra en række biblioteker dedikeret til at udføre almindelige opgaver , såsom tilslutning til datakilder . Det betyder, at programmører kan få adgang til denne funktionalitet uden at skulle gennemføre den manuelt. Java kodning følger nogle grundlæggende regler og er tilgængelig selv for begyndere. Grundlæggende syntaks
Basic Java syntaks skaber kode, der er typisk læses. Fordi sproget er højt niveau, det indebærer en god grad af abstraktion og er derfor tilgængelig for folk, der ikke ved ret meget om computer hardware. Det følgende eksempel kode demonstrerer erklære og instantiere en variabel i Java : Hej
String myText = " Et par ord ",
At erklære en variabel , et Java -program først angiver typen , i dette tilfælde en tekststreng , så variabelnavnet. Java-programmører opfordres til at bruge meningsfulde navne til at producere læsbar kode . At instantiere den variable , giver det en værdi , lighedstegnet opgaven operatør er efterfulgt af den variable værdi.
Kontrol
Java giver en bred vifte af kontrolstrukturer , så programmører at skræddersy strømmen af programmets udførelse. Følgende kodeeksempel viser et "hvis" erklæring efterfulgt af en " anden " erklæring : Hej
if ( myText.length () > 0) System.out.println ("The strengen har tekst i det" ) ;
ellers System.out.println ("The strengen er tom ");
Denne kode udfører en betinget test på streng variabel , skrive et andet budskab til output konsollen afhængigt om testen returnerer en sand eller falsk værdi. Følgende kodeeksempel viser en løkke : Hej
for (int i = 0; i < myText.length (); i + +) {
print ( myText.charAt ( i) ),
}
Denne kode gennemløber tegnene i strengen , så indholdet af løkken udfører én gang for hvert tegn , skriver den ud til standard output
.
metoder
Java metoder tillader programmører at definere dele af forarbejdningen , der kan bruges fra andre punkter i et program. For eksempel, hvis et program udfører en række trin mere end en gang kan disse trin være indeholdt i en fremgangsmåde og kaldte derfra , hvilket reducerer mængden af kode gentagelse . Følgende kodeeksempel erklærer en metode:
public void printCharacters ( String theText ) {
for (int i = 0; i < theText.length (); i + +) {
< p> print ( theText.charAt ( i)) ;
}}
denne kode indeholder strengen tegn print loop , hvilket ville være hensigtsmæssigt, hvis denne struktur skulle være gentaget i programmet. At kalde metoden på en variabel , kan programmer bruge følgende syntaks , passerer strengen som en metode parameter :
printCharacters ( myText ),
Classes
Java projekter anvender objektorienteret udvikling. Det er en praksis , hvor programmører opdele de overordnede opgaver i en ansøgning mellem objekter . Teknikken svarer til at oprette metoder til at udføre veldefinerede procestrin , men det indebærer at skabe klasse erklæringer til at definere adfærd programobjekter . Java-sproget giver nogle klasser, programmører kan bruge som standard, men de kan også skabe deres egne . Følgende kode viser omridset af en klasse erklæring : Hej
public class Assistant
For at oprette et objekt af denne klasse , kan programmer bruge følgende kode : Hej
Assistant myHelper = ny assistent ();