En grafisk brugergrænseflade giver en gennemsnitlig bruger for at bruge din computer program uden at vide noget kode. I alle GUI , er det ofte nødvendigt, at du giver musen funktionalitet - et "OK" -knappen til at klikke , for eksempel. Når du lærer at skrive GUI , Java er et programmeringssprog til at bruge. Javas Swing toolkit introducerer nem at bruge JComponent klasser. Desuden arbejder Swing med Javas Abstract Window Toolkit , så du kan bruge AWT eventListener grænseflader. En af disse er den MouseListener . Ved hjælp af en klasse, der implementerer MouseListener tillader dig at opdage , hvad brugeren gør med musen. Instruktioner
1
Import javax.swing . * Java.awt.event.MouseListener og java.awt.event.MouseEvent i en . Java -fil. Dette vil være den fil, du bruger til at implementere MouseListener interfacet .
2
Skriv en definition for en klasse, der implementerer MouseListener i samme . Java fil. For eksempel, hvis du vil kalde din klasse MListen ville dette være den første linje i din klasse : Hej
public class MListen implementerer MouseListener
3
Skriv definitioner i din class kode for nogle eller alle af de følgende metoder : mouseClicked () , mouseEntered () , mouseExited () , mousePressed () og mouseReleased (). For hver af disse fem metoder , skal du angive " MouseEvent e" som en parameter mellem parentes. Dette fortæller metode oplysninger om musen . For mere information om , hvad disse metoder gør, og hvilke oplysninger er indeholdt i en MouseEvent , se på de Java application programming interfaces eller API'er , både MouseListener og MouseEvent .
4
Skriv en konstruktør for en JPanel som følger: " JPanel p = new JPanel (); " . ( Du kan erstatte "p" med hvilket som helst navn du vil. ) Opret en instans af din MouseListener klasse tilsvarende , for eksempel, " MListen m = new MListener (); " .
5.
Skriv addMouseListener metode i din kode med din JComponent . For eksempel sige, at du har en JPanel kaldet " p" og et MouseListener kaldet " lytte ". I dette tilfælde ville du tilføje denne erklæring: " p.addMouseListener (lyt ) ." For mere information om hvordan addMouseListener virker, se på Component Java API , da JComponent arver metoden addMouseListener fra Component.