Tjrough indbyggede funktioner og et omfattende modul bibliotek , kan du bygge simple Python -programmer i minutter , ved hjælp af en direkte syntaks. For eksempel, hvis du ønsker at udvikle en hurtig høj-lav spil kan du bruge " random "-modulet og en enkel sløjfe konstruktion at bygge det. Instruktioner
1
Indsæt " random "-modulet : Hej
>>> import random
2
Generer tilfældige tal ved hjælp af " , randint "-funktion. I dette eksempel falder tilfældigt tal mellem 1 og 20 : Hej
>>> num = random.randint (1, 20)
3
Opsætning en løkke , som vil cykle gennem et bestemt antal gæt indtil brugeren gætter nummeret. I dette tilfælde får brugeren 10 gæt : Hej
>>> x = 10 >>> mens x> 0: . . . print ' Gæt et tal : ". . . y = input () //bruger input fra en række
4
Opret en "hvis" erklæring inde i løkken , der kontrollerer værdi. Hvis det indtastede nummer matcher det tilfældige tal , vil programmet udskrive en sejr besked og afslut. Hvis ikke, returnerer den et fingerpeg , der hedder , om brugerens gæt var højere eller lavere end det faktiske antal . Hvis 20 gæt anvendes, og antallet ikke forekommer , så løkken vil ende . Du kan vælge at tillade brugeren at spille igen , eller afslutte programmet : Hej
. . . hvis y == num : . . . print ' Korrekt ! Store gæt ". . . quit ( ) . . . Elif num > y : . . . print "højere" . . . elif num < y : . . . 'print ' Lavere '