Visual Basic kan bruges til at skabe basisanimationer bruge nogle af de indbyggede grafik og timer -komponenter. Denne tutorial vil give en guide til at skabe en simpel animation , hvor en kugle vil hoppe mod kanterne af skemaet. Instruktioner
1
Opret et nyt projekt ved at klikke på "File ", " Nyt projekt ".
2
Opret en oval komponent i form ved at trække det ovale fra værktøjskassen i formularen . Træk hjørnerne på en sådan måde, at det ser rimeligt cirkulære.
3
Opret en timer komponent i form ved at trække det fra værktøjskassen . Denne komponent vil ikke være synlige på runtime , men vil yde en service , at " flåter " hvert sæt tid. Disse flåter kan være forbundet med en funktion til at udføre almindelige opgaver , såsom opdatering af en ramme af animationen.
4
Erklær og initialisere to hastigheder variable ved at højreklikke på din form og vælge Vis koden. Erklær disse variabler i formularen klassen , men uden for de funktioner , du måske allerede har der. Indsæt følgende kode til at gøre dette : Hej
Public speed_x = 5Public speed_y = 5
Værdierne af hastigheden i hver retning kan indstilles til noget, du kan lide og kombineres på forskellige måder for at opnå forskellige startende vinkler og hastigheder . Positive hastigheder langs X-aksen vil resultere i bevægelse mod højre for formularen mens negative hastigheder langs X-aksen vil resultere i bevægelse mod venstre af formularen . Positive hastigheder langs Y -aksen vil resultere i bevægelse mod bunden og negative hastigheder mod toppen .
5.
Gå tilbage til formularen designer og dobbeltklik på formularen for at oprette en form belastning begivenhed. Kode i denne funktion vil blive udført , når programmet først er oprettet, så det er et godt sted til at udføre initialisering for hoppende bold animation. Indtast følgende kode : Hej
Timer1.Interval = 100Timer1.Start ()
Dette forudsætter, at du har forladt din timer med standard navnet på Timer1 . Ellers kan du bruge det navn, du har givet det . Intervallet parameter er antallet af millisekunder , der passerer mellem hver frame . Et hundrede millisekunder er faktisk den standard værdi , men du kan ændre det til dine behov.
6
Gå tilbage til formularen designeren ved at klikke på " Form Designer " fanen og dobbeltklik på timeren objektet at skabe en " tick" begivenhed. Indtast følgende kode i den:
p Hvis OvalShape1.Left () < 0 Then speed_x = speed_x * - 1Hvis OvalShape1.Right () > Me.Width Så speed_x = speed_x * - 1Hvis OvalShape1.Top ( ) < 0 Then speed_y = speed_y * - 1Hvis OvalShape1.Bottom () > Me.Height Så speed_y = speed_y * -1
OvalShape1.Location = Ny System.Drawing.Point ( OvalShape1.Left () + speed_x , OvalShape1.Top ( ) + speed_y )