Visual Basic er ikke almindeligt kendt som en udviklingsplatform til spil . Men enkelheden i sin kerne sprog BASIC , gør den velegnet til mange typer af spil, herunder traditionelle gætteleg . Hvad du lærer fra kodning sådan et spil vil hjælpe dig til at programmere mere komplekse spil. Multiplikation spil
kende naturen og strømmen af rå spillet er vigtigt, før kodning noget. Hvis du mangler disse, overveje en simpel matematik spil. Programmet stiller et spørgsmål som "Hvad er 15 gange fire? " Spilleren har gjort hendes svar, som undersøger programmet til matematisk korrekthed.
Fotos Input /Output Form
Design formularen for bruger -input, ved hjælp af spillet specifikationen netop givet . Skemaet skal udsende tekstbeskeder af disse typer : math spørgsmål såsom "Hvad er tre gange fem? " Svaret viser spillerens svar som " Correct " eller " Forkert , " helst , en løbende styr på spillerens score , altså " Vundet: 3 ; Nederlag : 1; Pct. Sejre: . . 75,00 procent "
separat etiket kontroller kan bruges til disse budskaber . Programmet har brug for input kontrol , også. Brug en tekstboks , hvor spilleren kommer ind i hendes svar, og en knap til at sende svaret.
Code for at starte spillet
koden at indlede spillet kan kaldes fra formens load subrutine , der udføres, når import formularen bringes ind i hukommelsen ved programstart .
Sample Code
Code til at vælge to numre tilfældigt er nødvendig. Fra Form1_Load subrutine , kan du kalde en funktion , der henter disse numre og ganger dem at få det rigtige svar til at sammenligne med spillerens svar. Din kode kan se sådan ud : Hej
Private Sub Form1_Load (... * ) Tilfældig ()
ShowMathQuestion ( ) End Sub
Public Sub ShowMathQuestion ()
Dim søgen Som StringDim x, y As Integer
x = Int ( Rnd () * 20) + 1y = Int ( Rnd () * 20) + 1
quest = x & " tider" & ycorrectAnswer = x * y
Label1.Text = quest ' vise spørgsmålet
End Sub
----------- ------------------------------------------------- * de funktionsargumenter er udeladt for klarhed. Visual Basic udfylder disse i , og du behøver ikke at skrive dem
Du skal kode til at kontrollere spillerens svar, når hun træder den i TextBox1 tekstfeltet og trykker på Button1 knap
. . private Sub Button1_Click (...) 'check brugerens svar
CheckUsersAnswer ()
End Sub
Public Sub CheckUsersAnswer ( ) Dim a Som IntegerDim s Som StringDim pctWin Som Single
a = Int ( TextBox1.Text ) If ( a < > correctAnswer ) ThenLabel2.Text = " Forkert " nIncorrect + = 1bLastAnswerWasCorrect = False
ElseLabel2.Text = "korrekt" bLastAnswerWasCorrect = TruenCorrect + = 1
End If
' rapport scorepctWin = ( nCorrect /( nCorrect + nIncorrect ) ) * 100s = " Sejre: " & nCorrect & " . Tab: " & nIncorrect & " Pct. Vind : . . " & FormatNumber ( pctWin , 2) & " % "
Label3.Text = s
ShowMathQuestion ()
End Sub
Looping game
Bemærk at CheckUsersAnswer subrutine genstarter spillet med en opfordring til ShowMathQuestion . Denne effektivt genstarter spil, hvor spilleren kan ende som helst ved at lukke Form1 .