Adobe Illustrator CS3 , ved i skrivende stund , er branchens standard blandt grafisk design software . Styrken i dette program ligger i vektor output kapaciteter, der giver mulighed for billeder til at skalere til uendeligt store størrelser uden nogen kvalitetsforringelse . Dog kan disse kapaciteter gøre for en mere vanskelig tid i at skabe prægede effekter på objekter. Opsætning af en base Object
Den første del af processen i at skabe en præget effekt genererer en base objekt. For demonstrations-og uddannelsesøjemed, er det bedst at starte med at oprette en ellipse eller cirkel. På den side værktøjslinjen , klik og hold rektangelværktøjet at afsløre en drop- down menuen og vælge ellipseværktøjet . ( Den genvejstast for værktøjet er "L" ).
På din blankt ark , klik og træk for at oprette en ellipse på dit papir . Du kan holde " Shift" mens du gør det for at skabe en cirkel. Når objektet er oprettet, skal du vælge en fyldfarve for dit objekt , og vælg "Ingen" til stregfarve .
Opsætning af en forløbsmaske
Når du har oprettet ellipsen og valgt sin farve , er det tid at begynde at oprette det prægede effekt. Det første skridt i at gøre det er at skabe en gradient mesh for ellipsen . Gør det ved at vælge objektet med markeringsværktøjet ( V). Derefter åbne " Object " menuen fra den øverste bjælke og vælg " Opret forløbsmaske ... " . En ny dialogboks skulle poppe op , med titlen "Opret forløbsmaske " .
For at få en forståelse af gradient mesh værktøj, er det bedst at starte med fire rækker og fire kolonner . Under " Udseende ", vælg " Flat " og forlade " Fremhæv" ved 100 procent.
Farvelægning forløbsmaske
Når forløbsmaske er indstillet op , den mest udfordrende del af processen begynder. Ideen bag at skabe et prægningseffekten bygger helt på, hvordan du skygge objektet.
For at skabe en overbevisende reliefeffekt , skal du mørkere ene halvdel af kanten af objektet, og lysere modsatte halvdel. For at gøre dette , skal du bruge værktøjet Direkte markering (A ) for at vælge ankerpunkter langs kanten af objektet. Vælg flere ankerpunkter på en gang ved at holde "Shift "-tasten.
Når ankerpunkter langs halvdelen af ellipsen kant er valgt , skal du ændre fyldfarve til en mørkere værdi end fyldfarve af ellipsen . Gentag dette trin for den modsatte kant af ellipsen , og ændre fyldfarve til en lettere værdi, så ellipsen fyldfarve .
Ændring af forløbsmaske
sidste trin er at skærpe gradienter ved at flytte ankerpunkter der er inden kanterne af ellipsen . Brug værktøjet Direkte markering (A ), vælg ankerpunkter inde i ellipse og skubbe dem mod kanterne ved hjælp af piletasterne . Dette vil gøre farveovergangen i en kortere længde og giver objektet et præget udseende . Sørg for at klikke og trække i håndtagene på ankerpunkter at lette overgangen mellem hvert ankerpunkt .
Fatte kontrollerne til at modificere en gradient mesh kan være en vanskelig opgave i starten, men gennem nok praksis bliver det en meget mere intuitiv og simpel øvelse . Det er nyttigt at arbejde med en reference billede til at opnå så præcise og glat af en prægning effekt som muligt.