En to - dimensionelle ( 2D) animationsprogram tillader oprettelsen og flytning af 2D-billeder på en computerskærm eller andre output medier. Sådan software kan opfattes som en specialiseret maleri eller tegning program - en, der tillader bevægelse af billederne på tværs af de to dimensioner af en skærm , plus den ekstra dimension af tid . Rammer og Keyframes
billeder lavet med 2d animation software kaldes rammer, som er meget lig rammerne for en traditionel , ikke- computer-baseret film. En film er skabt ved at male en serie af virtuelle rammer. Hver ramme viser grafiske objekter , der repræsenterer tegn eller kulisser . Disse objekter kan bevæge sig en smule fra en ramme til den næste , hvilket frembringer illusionen af bevægelse , når rammerne vises hurtigt i rækkefølge .
Afspilningsmetoderne værktøjer af animation program anvendes til at se denne sekvens af frames . Normalt kan animation software også eksportere filmen til et populært format som AVI eller QuickTime.
Mange 2d animation programmer spare tid ved computing frames. Med sådanne programmer . Kun de rammer , hvor en ny aktion starter eller slutter er tegnet snarere end hver frame Disse rammer kaldes keyframes . Beregningerne , som softwaren bruger til at beregne de rammer mellem keyframes kaldes interpolation.
Typer af keyframes
p Der er forskellige typer af keyframes , baseret på den type motion skal interpoleres. Oversættelse keyframes er til flytning af et grafisk objekt. Skalering keyframes muliggøre ændring af størrelsen på objekter. Og rotation keyframes muliggøre cirkelbevægelse af et objekt omkring et bestemt punkt .
Curve Editors
For at bidrage til at skabe en animation , mange 2D animation software tilbyder kurve redaktører . Disse redaktører vise kurver , der repræsenterer bevægelsen af grafiske objekter (f.eks tegn eller kulisser ) . Ved at omforme kurverne i stedet for disse objekter , kan animationen ændres. Den største fordel af kurven redaktører er at kunne se hver frame af bevægelse på én gang , i stedet for kun én ramme ad gangen.
Her er et eksempel på, hvad kurve redaktører gør. Forestil dig en animeret sekvens af en bold bevæger sig fra det nederste højre til øverste venstre hjørne af skærmen. En kurve editor vil repræsentere denne bevægelse som to separate grafer : en for den vandrette bevægelse af bolden gennem tiden, og en for den lodrette bevægelse gennem tiden. Begge grafer vil vise stigende stelnumre langs kurven redaktørens bund. Denne stigning repræsenterer bevæger sig fremad i tiden.
Vandrette Graphs
Den vandrette kurve vil vise stigende antal langs dens venstre side for at vise forskellige vandrette ( eller "X" ) positioner af objektet . Midten af grafen viser selve kurven . For højre-til- venstre bevægelse bold , bliver denne kurve være en linje startende fra øverste venstre hjørne af skærmen ( nederste ramme /tid værdier , højere x-værdier ), og flytter til nederste højre (højere frame /tid værdier , lavere X-værdier ) på skærmen.
lodret Grafer
den lodrette grafen for den samme animation sekvens vil ligne den vandrette graf , undtagen grafens venstre side vil vise vertikale ( eller "Y" ) værdier for kuglens position , i stedet for vandrette værdier . Det betyder, at en linje vil gå fra nederste venstre side af skærmen ( nederste ramme /tid værdier , lavere Y-værdier ), og flytte til den øverste højre ( højere frame /tid værdier , højere Y-værdier ) .
For at gøre bolden flytte fra det nederste venstre mod det øverste højre i stedet for øverste højre for at sænke venstre, ændre den vandrette grafens kurve til at flytte fra det nederste venstre mod det øverste højre og lade den lodrette grafen alene. Denne ene simpel ændring i kurven editor ville gøre bolden flytte fra det nederste venstre mod det øverste højre . Derimod at ændre animationen uden kurven editor kassere eksisterende animation og lave en ny.