3ds Max er en usædvanlig 3D-animation program udviklet af Autodesk . Det har været brugt til at skabe geometri, specielle effekter og animerede sekvenser for en række spillefilm. One, hvis dens vigtigste funktioner er, som lader dig foretage objekter , der følger 3D stier. Dette lader dig oprette planeter , der følger elliptiske baner omkring solen , biler der følger veje og rutsjebaner , der følger spor. Instruktioner
1
Opret det objekt, du vil animere bruge værktøjerne på "Opret " og " Rediger " kommando paneler. Hvis du opretter flere objekter, såsom en mekanisk samling eller en multi- komponent karakter , gør dem følge stien på samme måde som et enkelt objekt ved at dreje dem ind i en " gruppe ". Marker de objekter, og fra "Group Menu ", vælg "Group ". Giv dem et navn.
2
Vælg "Opret " fanen, derefter på " figurer " ikonet , derefter " Line. " Klik på en række punkter for at definere den sti, du ønsker, objektet skal følge. Vælg " Ændre" fanen, vælg "Rediger Spline " modifier , vælg derefter " Vertex ". Flyt knudepunkter af linjen for at justere formen af stien efter behov.
3
Vælg " Hierarkiet " fanen på " Command" panel. Vælg " Pivot " knappen. Vælg og flyt omdrejningspunktet på objektet til den placering , hvor du ønsker objektet til at røre stien. For eksempel omdrejningspunktet i bunden af vognen.
4
på en rutschebane indkøbskurv , position Klik på " Time Configuration " ikonet i nederste højre hjørne af skærmen. Angive, hvor mange frames du ønsker i din animation. Vælg "OK" for at lukke dette vindue .
5.
Vælg " Motion " fanen. Klik på " Tildel Controller "-ikonet. Vælg " Path Constraint ". Klik på " Pick Path "-knappen , og klik den sti, du oprettede med den linje . Hvis du klikker på " Play Animation "-ikon , vil du se dit objekt følge den angivne sti .