Der er en række forskelle i 2D og 3D-animation . 2D animation er en kunstform , der vundet udbredt popularitet i det 19. århundrede, med oprettelsen af zoetrope og flip bøger , og blev senere forfinet af pionerer som Walt Disney. Fremrykningen af computerteknologi tilladt for stigningen af 3D-animation , som nu almindeligt anvendt til at skabe specielle effekter i spillefilm. Selvom begge er former for animation, kan mulighederne i hver og de processer, for at skabe de adskiller sig væsentligt. Oprettelse Animation
3D-animation kan kun oprettes på en computer , ved hjælp af programmer som 3D Studio Max eller LightWave 3D. Selvom 2D animation også kan oprettes på en computer , ved hjælp af programmer som Adobe Flash, kan en 2D animation også skabes ved hjælp af en blok papir , med individuelle hånd tegninger leveret på hver side til at simulere bevægelse.
< br > Værk
objekter i 2D animation kan kun bevæge sig langs en vandret ( x-akse) til simulering fremad og baglæns bevægelse , og et lodret ( y-aksen ) i op -og nedadgående bevægelse . I 3D- animation, kan objekter også flytte tættere på eller længere væk fra den person, ser animationen (langs z- aksen). Hvis du vil have et objekt skal vises tættere på en 3D- animation, vil du flytte den tættere langs z -aksen. I et 2D-animation, skal objektet drages større for at skabe en sådan virkning.
Objects
objekter i 2D animation er flade, ligesom et maleri eller fotografi. Hvis du ser på forsiden af et hus i en 2D-animation, det er den eneste del af huset , der eksisterer i animationen . I 3D- animation, er objekter som skulpturer. De har en forside , bagside, top og bunden. Derfor kan du få vist en 3D- hus fra alle vinkler.
Kamera
3D animation programmer bruger en virtuel kamera som en del af animationen proces. Dette kamera har mange af de funktioner, med et virkeligt kamera , herunder brændvidde. Kameraet kan også bevæge sig i en lignende måde som en egentlig film kamera , som omfatter zoomer , pander og dolly shots . Så avanceret teknologi er ikke nødvendigt at oprette 2D animation .
Belysning
3D animation programmer bruger virtuelle lys, der kan simulere spotlights , elpærer eller endda solen. De kan også bruge farvet lys eller flere lyskilder for at skabe en bred vifte af specielle effekter. Objekter passerer foran disse lys kaster realistiske skygger på andre objekter i scenen . I 2D -animation , skal skygger drages i hånden.
Realisme
3D-animation , ved brug af 3D-modeller og realistiske teksturer kan skabe billeder , der er næsten umulig at skelne fra det virkelige liv. Selv den højeste kvalitet 2D animation stadig har en tegneserie -lignende, håndtegnede udseende.
Motion Capture og Rotoscoping
For at gøre animationen processen lettere , 3D animation kan bruge en proces, der kaldes motion capture . Dette indebærer en skuespiller iført en særlig dragt med snesevis af point på det. Da skuespilleren bevæger sig, bruger kameraet disse punkter som en reference for at animere en 3D karakter. Flere punkter kan også bruges på skuespillerens ansigt til fange ansigtsudtryk og mundbevægelser for dialog . 2D animation kan ikke bruge motion capture , men kan bruge en lignende proces, der kaldes rotoscoping . Dette indebærer sporing over live optagelser af skuespillere , frame-by -frame , for at hjælpe med at skabe animationen.
Special Effects
2D-animation , special effects såsom brand skal røg , strømmende vand og eksplosioner være møjsommeligt trukket for hver ramme . I 3D- animation, kan disse virkninger genereret af plug -ins eller specielle filtre, som genererer animeret effekt automatisk efter angivelse nogle parametre .