Maya Artisan eller Sculpt polygoner Tool, er svaret på en kunstners drøm , så 3D- form, du har bygget til at blive manipuleret på en måde , der simulerer de funktioner, du kan finde med ler . Store dele kan støbes med en række indstillinger, der i sidste ende giver kunstneren mere kontrol over hendes resultater . Før dykning i Maya Artisan , er det en god idé at få en grundlæggende forståelse af ordforråd Maya program. Polygoner
når du arbejder med polygoner i undermenuen kan Artisan værktøj findes i Mesh Sculpt Geometry værktøjskasse i højre . Håndværker vil åbne med egenskabseditor og øjeblikkelig adgang til alle de værktøjer ' indstillinger vil være på din kommando. Polygoner er enkel at lære med , fordi overfladen er defineret af en direkte forbindelse mellem to punkter . Ideelt vil du ønsker at bygge dine modeller i quads : en firkant formet af samspillet mellem fire punkter. Polygoner kan manipuleres direkte og gjort mere kompleks meget let gennem anvendelse af Mesh udjævningsværktøjet , giver flere detaljer for at lette mere raffineret sculpting .
NURBS
Artisan kan findes i overfladerne undermenu i Edit NURBS Sculpt geometriværktøjet (altid markere feltet yderst til højre ) . Ikke ensartet rationel B- Splines ( NURBS ) fungerer forskelligt end Polygon , da de er en matematisk ligning mellem tre punkter , så sculpting teknikker kræver en anden tilgang. De fleste NURBS overflader vil blive adskilt i flere pletter af oplysninger , der er syet sammen til én figur . Det er nemmere at bruge Maya Artisan når overfladen patches er vedlagt.
Brush
egenskabseditor , den første menu indeholder de data , der direkte vedrører børsten . Radius "U" og "L" kan justeres til at manipulere pensel størrelse . En rød ring vises, når du fører musen direkte over din valgte model, der repræsenterer børsten. Opacitet funktionen kontrollere mængden af indflydelse din pensel vil have på objektet i et slag . Nogle funktioner kræver opacitet at være temmelig høj ( såsom med Smooth ), men du kan kun bestemme den rette blanding gennem eksperimenter og udbredt brug af "Z "-tasten (annuller) .
Sculpt parametre
tunge løft af Maya Artisan begynder at afsløre sig selv , som du gør dig fortrolig med Sculpt parametre menuen. Inden for disse kontroller , kan du indstille specifikke operationer såsom Glat, og skubbe eller trække . Referenceprogrammet vektor vil informere Maya hvordan man skal forholde børsterne funktion til selve modellen , så som at trække børsten bredde i "X retning" (angivet ved udsigten aksen repræsentation i nederste venstre hjørne af din aktive skærm) . Max forskydning anvendes i samarbejde med dine Opacity kontroller vil yderligere forbedre din evne til at styre børsten.