Alias ' Maya 7 er en af en lang række af produkter, der overgår til etablering af faglige niveau 3D-modeller og animation. Med en let -at-bruge intuitiv brugerflade, kan Maya 7 hjælpe dig til at bringe dine 3D visioner til virkeligheden, uanset om det er en enkelt afbilledet scene eller et komplekst animation komplet med specielle effekter. Ved at forstå det grundlæggende i Maya 7 kan du begynde at bygge videre på denne forståelse , at lære at effektivt at bruge alt , at programmet har at byde på , og til sidst at lave dine egne modeller og animationer. Mayaerne 7 interface
For at få mest muligt ud Maya 7 , bør du helt fortrolig med brugergrænsefladen af programmet. Maya 7 pladser værktøjer, du oftest bruger til model og animere 3D-objekter på samme skærm for at gøre dem let tilgængelige.
Største del af Mayas skærmplads er overgivet til en inddelte arbejdsområde. Du kan manipulere objekter i rummet, skabe og ændre dem ved hjælp af programmets værktøjer til at udforme komplekse 3D-modeller. Arbejde med X, Y og Z-aksen kan du rotere, zoome ind og ud og flytte objekter i arbejdsområdet , justere skalaen som ønsket.
Omkring arbejdsområdet er menuen, værktøjskassen , hylde og kanal box . Ved hjælp af menuen kan du vælge at arbejde med forskellige moduler i Maya , hver præsenterer specialiserede menuer relateret til modulets funktion. De inkluderede moduler er modellering, animation , dynamik og rendering . Vælg Modeling modulet , når du vil have adgang til værktøjer nyttige i at skabe 3D-objekter , som regel gennem manipulere grundformer . For flytning af objekter i en scene , du ønsker at gå med Animation modulet. Dynamics modul giver dig mulighed for at anvende specifikke fremføringsbevægelsen elementer til din model , såsom væsker eller vind . Ved at bruge Rendering modulet kan du udskrive en komplet 3D-scene , du har oprettet, komplet med lys og teksturer .
Værktøjskassen giver dig de grundlæggende værktøjer, du bliver nødt til at arbejde inden for arbejdsområdet , så du kan markere, flytte og rotere objekter og rummet selv . Du kan bruge Mayas Hylde til at gemme værktøjer og redskaber, du anvender ofte for let adgang , herunder eventuelle specialiserede værktøjer eller emner , du opretter i løbet af din brug af programmet . Kanalen box viser grundlæggende oplysninger du kan redigere om et objekt vælges fra arbejdsområdet , herunder sted på arbejdsområdet , total omfang eller oplysninger om størrelsen langs en bestemt akse.
Model Creation
fleste modeller er oprettet med Maya 7 begynder med manipulation af simple objekter kaldet primitiver . Du kan placere en primitiv i din arbejdsplads ved at vælge " Opret" fra hovedmenuen , og derefter vælge " Polygon primitiver " efterfulgt af formen type.
Med dit objekt nu indlæst i arbejdsområdet har du en række muligheder at vælge fra at gøre det foranderlige . Den mest almindelige valg er at omdanne den model til en maske , der består af redigerbare polygonformer . Når du har slået dit objekt til redigerbare figurer, du kan manipulere disse figurer til at ændre udseendet af dit objekt . Ved at tilføje andre objekter, og forbinde dem alle sammen , kan du oprette komplekse modeller af ethvert look , som består af de ændrede grundformer . Når modellen er blevet oprettet , kan du anvende flere finpudsning.
Finpudsning
modeller skabt i Maya 7 kan have flere hånd tilføjes at skabe den endelige udseende du ønsker . Disse rører kan omfatte anvendelsen af teksturer til en model overflade ved at vælge specifikke overflade til at være struktureret , og derefter anvende en tekstur som sten, stål eller klud. Maya 7 leveres også med en avanceret pensel , der tillader dig at Klagen omfatter på strukturerede overflader importeret fra et program som Paintshop . Du kan tilføje et skelet for dine objekter , der består af en serie af knogler , der let kan manipuleres til at udgøre din model.
Du kan tilføje belysning og effekter til din færdige model , selv en baggrund for at skabe en scene omgiver Deres modellerede objekt . Eller du kan animere dine modeller bruger Maya avancerede animation værktøjer .