Tre- dimensionelle modeller bruges i film og videospil til at skabe karakterer, rekvisitter og baggrunde i kulisserne. En ting, der modelers gøre for at øge den alsidighed af deres modeller er at skabe et sæt af morfer for dem, som gør det muligt for animator til at gøre ting som ændrer udtryk , tilføj rynker eller omdanne en mand til en varulv . Disse morfer er normalt justeres inden rendering program, så morph skal anvendes i intervaller . De kan også kombineres med andre morfer . Inden du foretager et Morph
En af de mest vigtige ting at huske , når de foretager en morph for en model er , at modellen skal have nok geometri ( polygoner) til at bygge morphs på . Hvis modellen er for simpel , vil det være vanskeligt eller umuligt at skabe en realistisk leder morph . Derudover , du engang har startet en morph for en model, kan du ikke føje flere polygoner eller morph vil undlade at indlæse tilbage på figuren. Så gode morfer begynder med godt detaljerede modeller .
Oprettelse af Morph
Oprettelse af morph involverer lastning din figur i din modellering og /eller rendering program og eksport af en del af det for morfing . For eksempel i programmet Poser vil du starte med at indlæse model fra tallene biblioteket eller importere det. Så du ville vælge " File" og klik på " Export ", gemme det som en Wavefront -fil. I den dialogboks, der åbnes, kan du vælge den del af kroppen , du ønsker at oprette en morph for . Sørg alt andet (herunder jordplanet ) er fravalgt , og gem filen .
Nu åbner en modellering program. Der er mange du kan bruge , fra den dyre Maya og Cinema 4D til freeware Blender eller Wings 3D . Men processen er omtrent den samme i dem alle . For eksempel, hvis du bruger Hexagon vil du blot gå til "File" og klik på " Import". Gå til den fil, du eksporterede fra Poser (eller hvad program du brugte ), og vælg den.
Når du har den model del i Hexagon , ikke flytter den overordnede model del på nogen akse eller rotere det. Må ikke bruge nogen af de redskaber i modelleringen for at tilføje ansigter ( polygoner) . Må ikke "glat " modellen. I stedet ændre valget mode til punkter og bruge " Universal Manipulator " værktøj til fysisk at flytte de punkter, hvor du vil have dem til at oprette morph . Når du er færdig , skal du gå til "Filer" og vælg " Export ", igen at gemme filen som en Wavefront OBJ .
Anvendelse af Morph
Når du har oprettet dig morph , er du nødt til at tage det tilbage i dit program til at gælde for din model. I Poser , ville du blot åbne din model , klik på " Figur " og vælg " Load Morph Target. " Du vil se en dial-in "Parameter Dials ", som vil aktivere din nye morph .