Blender er en kraftfuld 3D-modellering og animation program , på niveau med sådan kommerciel software som 3DS Max og Maya --- men det er helt gratis at bruge. Med Blender , som med de dyrere alternativer kan du bruge armaturer til at deformere og animere 3D-modeller. Selv om det er muligt at lave meget komplicerede rigge featuring mange knogler og avancerede led, i denne tutorial vil du begynde simpelthen med en hængslet cylinder. Ting du skal
Blender open source 3D-software (se linket i afsnittet Referencer )
En 3- knap-mus
Vis Flere Instruktioner
1
Open blender . Hvis du ikke bruger Blender regelmæssigt , har et kig på Blender Quickstart Guide (link i afsnittet Referencer i denne artikel) til at gøre dig bekendt med brugerfladen .
2
Skift til wireframe visning ved hjælp af "Z" tasten . Tryk på 'Delete ' tasten for at slippe af standard terning, og skabe en cylinder. Tryk på mellemrumstasten , mens musemarkøren er i 3D -vinduet , og vælg "Tilføj" > ' Mesh '> ' Cylinder ' fra menuen . Hvis du ønsker at justere cylinder egenskaber , så gør det i den dialogboks , der popper op , ellers blot klikke på ' OK'
3
Tryk '1 ' på tastaturet for at skifte til side. -view , og derefter ' Tab ' for at indtaste Edit Mode . Tryk på ' S ', og skalere cylinder ned, til venstre -klikker når du er færdig . Derefter øge længden af cylinderen ved at trykke på 'S' igen, men derefter holder den midterste knap og trække markøren lodret , for at begrænse deformation til en enkelt akse. Tryk 'Ctrl -Tab -2' for at skifte til kant -select mode, og tryk på ' A' for at fravælge alle kanter . Loop - vælge de lange , lodrette kanter ved at trykke "B" og trække tværs over bredden af cylinderen . Tryk på ' W' og vælg ' Subdivide ' fra menuen , opdele de lange kanter i halve . Dette vil tillade dig at bøje cylinderen når ankeret er tilføjet, ved hjælp underopdelingen som en joint.
4
Indtast Object Mode igen, med ' Tab ' . Tryk på mellemrumstasten og vælg ' Tilføj' > ' Armature ' fra menuen . Skift til armaturets Edit Mode med " Tab " , højreklik på den nederste node af knoglen , og træk det nedad , så bunden af knoglen rører bunden af cylinderen. Vælg den øvre ende af knoglen med et højreklik , og placer det i midten af cylinderen , ved inddeling. Tryk på ' E' til at ekstrudere en anden knogle fra slutningen af den første. Stræk toppen af den nye knogle til toppen af cylinderen , og venstre -klik for at placere det.
5
Retur til objekt -tilstand , skal du vælge cylinder, og derefter holde " Shift ", mens du vælger ankeret . Tryk 'Ctrl - P' og vælg ' Armature ' i menuen der kommer op , for at gøre cylinderen en forælder til ankeret . Klik på ' Opret fra Bone Heat "i den anden menu , for at tildele de knudepunkter af cylinderen til den nærmeste knoglen i ankeret .
6
Vælg kun ankeret , og skifte til Pose Mode ved at vælge det fra menuen nederst i 3D-vinduet . Hvis du vælger en af knoglerne , og drej det , vil du se , at cylinderen bøjer med knoglen . Tryk på ' I' og vælg ' LocRot ' for at gemme startpositionen af cylinderen , før du begynder at animere det.
7
Tryk på pil op -tasten for at springe frem 10 frames i animationen , eller venstre for at gå ét billede ad gangen. Som standard er der 25 frames i et andet, så hvis du ønsker at bestemme positionen af cylinderen to sekunder senere, skal du trykke op og /eller over indtil tælleren øverst Button vinduet viser tallet 50 . Så bøje og flytte knoglerne med 'R ' og ' G ' nøgler , til uanset position, du vil. Du kan se scenen fra forskellige vinkler med '7 ' , '1' , og '3 ' på tastaturet , switch i perspektiv med nummeret '5' og endda rotere rundt til alle synspunkt ved at holde den midterste museknap og trække. Når du har besluttet på en position for en given ramme , gemme det ved at trykke på ' I ' og ' LocRot ' igen (eller " LocRotScale ', hvis du har ændret størrelse nogen af knoglerne ) .
8 < p > efter plukning positioner for hvert mest overdrevet vinkel i din animation og gemme dem , gå tilbage til frame 1 og tryk på ' Alt- A'. Dette vil afspille animationen i 3D -vinduet , interpolere den bevægelse mellem hver af dine hånd- placerede keyframes . Hvis du ønsker at gøre din animation, trykke på ' Ctrl - F12 ", og efter at det er helt er færdig , skal du trykke ' Ctrl - F11 ' lege.