Du vil opleve problemer med at flytte en model fra Autodesks Maya til 3ds Max (tidligere 3D Studio Max ) , hvis du forsøger at gøre det med Mayas standard filformat. Mens de to programmer er begge produceret af Autodesk , er de ikke designet til at være umiddelbart forenelige . Der er dog to metoder, du kan bruge til at sende en model fra den ene til den anden. Maya og Max Native filformater
Mens de begge er Autodesk -programmer , Maya og 3ds Max bruge to forskellige filformater . Maya bruger " . Mb "-formatet , mens 3ds Max bruger " .3 ds " format . Begge disse formater er binær, hvilket betyder, at de indeholder data , der består af en perlerække af nuller og ettaller . Men programmerne bruger forskellige navngivning og har forskellige funktioner , og dette fører til kompatibilitetsproblemer. En fil , du gemmer i Maya består af specifikke data til programmet , hvilket gør det uforeneligt med 3ds Max , og vice versa.
Conversion Issues
Denne konvertering problem opstår især fordi 3D scener er sammensat af knuder , UV kort, teksturer , kameraer og lys , og begge programmer håndtere disse elementer på forskellige måder. Derudover Maya understøtter objekttyper , at Max ikke , og vice versa. På grund af dette , er der simpelthen ingen måde for de to programmer til at fortolke hinandens filer. For at bekæmpe dette problem har Autodesk indbygget understøttelse til forskellige andre filformater og eksporterende modes. Med disse tilstande , kan du flytte modeller fra Maya til 3ds Max .
The FBX Format
FBX format , der ejes af Autodesk, er kompatibel med de fleste Autodesk-produkter . Det understøtter modeller lavet i enten Maya eller 3ds Max , såvel som avancerede scene egenskaber såsom kameraer og lys . Du kan bruge FBX format som en effektiv bro mellem de to programmer. Før du kan gemme en fil i dette format , skal du installere den relevante FBX plug -in. Når det er installeret , kan du starte det plug-in i et separat vindue fra "Start "-menuen.
Eksport som . OBJ
anden måde, at du kan sende en model fra Maya til Max er at eksportere det som en OBJ fil fra Mayas "Export "-menuen. Den . Obj formatet er en industristandard, som kan konvertere Maya -specifikke geometriske data i din model i en generisk version, 3ds Max kan forstå. Når du eksporterer din model fra Maya og åbne den i 3ds Max , kan du gemme den som en .3 ds fil. Bemærk, at OBJ filer ikke yde støtte til animation.