? The Valve Texture Format ( VTF ) er et aspekt af Material Systemet benyttes af Valves Source spilmotor . Source står bag sådanne spil som Counter Strike : Source, Team Fortress 2 og Half Life 2 . VTFs i Source motoren er forbundet til Valve materialetyper , der definerer todimensionale overflader i spillets verden . Flere VTFs kan tilsluttes en enkelt VMT og lagdelt at skabe forskellige visuelle effekter . Krav
VTF teksturer skal have dimensioner svarende til beføjelser to. For eksempel er et billede 512 x 256 pixel acceptabel , mens et billede 100 x 200 er ikke . Forøgelse af beføjelser to, kan teksturer have dimensioner på op til 4096 pixels i længden.
Grafik
VTFs støtte en bred vifte af billedformater. De fleste vil ikke blive brugt af en udvikler . Alle billedformater er forklaret på Valves udvikler wiki (se Referencer ) . Fælles DXT formater for teksturer , der omfatter alfakanaler og BGR for normale maps . Normale kort er standard teksturer ikke anvendes til en bestemt virkning, såsom en mursten mønster på en væg , mens teksturer med alfakanaler normalt bruges til at skabe bump mapping giver indtryk af en fysisk overfladestruktur inden spil.
finde VTFs
VTFs skabt af Valve leveres med deres spil , og kan udvindes til brug for udviklere. Store komprimerede filer kaldet GCFs gemme teksturer og tredjeparts værktøjer som Nem s GCFScape (se Referencer ) er forpligtet til at udtrække dem . Med Valves VTFs udvundet, kan du ændre dem eller se på dem at lære, hvordan Valve konstruerer og bruger teksturer i Source motoren.
Redigering VTFs
VTFs kan ikke læses som standard i billedredigeringsprogrammer som Adobe Photoshop. Nemesis har også skabt et plugin til Photoshop sammen med et program kaldet VTFEdit at tillade nogen at se, oprette og redigere VTFs . Photoshop plugin er enkel i forhold til VTFEdit , som giver dig mulighed for at redigere flere egenskaber ved VTF filer såsom shading effekter og andre filtre , der anvendes af Source motoren.
Brug VTFs
< p> VTFs ikke anvendes af sig selv i Hammer , Valves 3D niveau skabelse program. Husk, at alle VTFs er forbundet med Valve materialetyper , som kan vises i spil niveauer og inden for Hammer editor under teksturering af en plan. De VMTs styrer i spillet adfærd materiale-og lyseffekter , såsom hvorvidt en overflade fungerer som træ eller metal, mens VTFs kan opfattes som maling, der går ud på overfladen . Før du forsøger at bruge VTFs sørg for at de er forbundet med VMTs for import til Hammer .