Forstå hvordan man laver en karakter skyde på Gamemaker vil tillade dig at skabe en langt bredere vifte af spil. Da den oprindelige udgivelse af Gamemaker i 1999 har forskellige funktioner , såsom oprettelse af instanser og variabler , blevet tilføjet. Spil skabt i Gamemaker derefter kan eksporteres til internettet eller gemt som en standalone -fil. Ved at downloade et par ressourcer og etablering af forskellige instanser , kan en bruger programmere deres karakter til at skyde projektiler . Ting du skal
Platform motor
Bullet sprite
Vis Flere Instruktioner
1
downloade Platform Motor og Bullet Sprite (Se Resources). Gem hver ressource til Gamemaker programmappe placeret på din computer.
2
Open Gamemaker . Tillad programmet til at indlæse fuldstændigt og derefter klikke på "File" i øverste venstre hjørne af skærmen. En menu vises . Rul ned og vælg " Nyt projekt " fra listen over valgmuligheder. Et nyt projekt vil åbne .
3
Klik mærket bold "Opret en figur" placeret i de vigtigste navigationsmenuen . Et vindue vises . Find det markerede område mærket " Sprite ". Klik på " Ny". Den " Sprite Properties " menuen åbnes. Klik på " Load Sprite " for at åbne Windows Stifinder og navigere til kuglen sprite du hentede i trin et. Vælg den, og klik derefter på "Åbn". Luk " Sprite Properties " menuen. Du vil blive omdirigeret tilbage til " Object Properties " menuen.
4
Klik på "Tilføj begivenhed" placeret i blank " begivenhed" . Et sæt af funktioner vises . Klik på "Opret ". En pære vises i begivenhederne vinduet. Vælg "Control " fanen placeret på højre side af " Object Properties " vinduet. Et sæt af funktioner vises . Klik og træk "Set Variable " i blank " Actions " feltet. Den " Set variable " vindue vil åbne .
5.
Type " Facing " i blank " variabel" tekstfeltet og forlade "Value " set på "0". Klik på "OK". Igen klikke og trække "Set Variable " til " Actions " feltet. Skriv " Facing " i blank " variabel" tekstfeltet og sæt "Value " til " 180 " og derefter klikke på "OK ".
6
Klik på "Tilføj begivenhed" ligger i " Begivenheder " vinduet . En liste med funktioner vises . Klik på " Key Press " for at åbne en drop down menu. Rul ned og vælg " Space ". Klik på " Main1 " fanen placeret på højre side af " Object Properties " vinduet. Klik og træk "Opret Object Med Motion " i blank " Actions " feltet. "Opret Motion" vindue vil åbne .
7
Type " 15" i det tomme " Speed" tekstfeltet. Skriv " Facing " i blank " Direction " tekstfeltet. Tryk på " OK". Du vil nu blive omdirigeret til " Object Properties " vinduet. Klik på " Ok ". Din karakter vil nu være i stand til at skyde projektiler .