I 1981 blev en historisk vigtig computerspil kaldes 3D Monster Maze frigivet. Dette spil var det første for hjemmet computer til at omfatte tre- dimensionelle ( 3D) animation, som omfattede væggene i labyrinten og en uhyrlig tyrannosaurus rex . Siden da brugen af 3D computergrafik er blevet forfinet , og det finder sin vej ind i de fleste computerspil på markedet. Spaism
Spaism er den tidligst kendte eksempel på en 3D animeret computerspil. Udgivet i marts 1974 af bygherren Jim Bowery , var det en netværkscomputer spil, der fokuserede på plads simulering. Spillere fløj rundt plads angribe hinanden wire- frame rumskibe . Dette spil blev spillet på PLATO netværket ( Programmeret Logic for Automated Teaching Operations ) ved University of Illinois. Det betød, at meget få mennesker havde adgang til spillet, og det ville tage indtil 3D Monster Maze til 3D for at nå frem til en hjemmecomputer.
Wolfenstein 3D
Dette spil var ikke den første af de first-person - shooter spil at have 3D-grafik , men det var en af de mest banebrydende . Spillet fulgte mange labyrint -baserede action spil som Catacomb 3 -D og Hovertank 3D, men det medtages valg for mange forskellige våben, og havde meget mere realisme end de tidligere spil. Spillet havde flere fjender , chefer, detaljerede vægge og andre elementer , der gjorde det en bestseller. Succesen af spillet førte til lignende, men mere komplekse spil som Doom , Quake og Halo , der tog det første -persons - shooter verden med storm. Spillet er gratis tilgængelig på Steam henter tjenesten.
Super Mario 64
Super Mario 64 blev udgivet i Japan i 1996, og et år senere i Nordamerika. Dette var en af de første spil til en gaming platform , der indeholdt ægte 3D polygoner. Det begyndte en afgang til videospil producenter væk fra de traditionelle 2D sprites og siderullende spil . Dette gav tegn fuld bevægelsesfrihed i et åbent område. Spillere blev opfordret til at udforske de store verdener gennem komplekse missioner. Spillet er til rådighed for Nintendo 64 , og det blev genskabt som Super Mario 64 DS i 2004 til Nintendo DS.
World of Warcraft
I 2004 World of Warcraft blev udgivet til PC . Dette spil nedsænket millioner af spillere i en tre -dimensionel verden, der lader dem interagerer med hinanden i kampe og quests . Klassificeret som et massivt multiplayer online rollespil spil (MMORPG) , den fjerde i serien har mere end 11 millioner abonnenter, der deltager i denne forskelligartede grafiske land , der omfatter funktioner såsom variabel vejr som regn , støv storme og sne . Spillet tog næsten fem år at udvikle , og det fik mange positive anmeldelser på udgivelse.