? Massively multiplayer online rollespil ( MMORPG eller blot MMO'er ), er underholdning software designet til at give hundredvis eller tusindvis af spillere at spille sammen over internettet. Teknologier, der ligger til grund for alle videospil skal suppleres med specifikke programmer, der giver mulighed for en så massiv trafik og samtidig spille. Disse programmer er generelt bruges af kunstnere , ingeniører og designere, samt projektledere. Kunst
Artists skal skabe modeller af sådanne in-game poster som tegn , monstre , træer , sværd og så videre. De mest populære programmer til 3D-modellering er 3ds Max og Maya , både ved Autodesk . Nogle kunstnere bruger et grundlæggende modellering program som Google Sketchup til at gøre hurtige prototyper så godt. De kan derefter " male " eller tekstur modellerne bruger Photoshop, GIMP eller en lignende tegneprogram .
Nogle kunstnere skal også komponere film -lignende sekvenser kendt som cut- scener eller filmsekvenser . Disse er normalt skabt i AfterEffects , Final Cut Pro , eller i videospillet motor.
Engineering
Programmører har til opgave at gøre de møtrikker og bolte af spillet. Døre, der åbner og lukker, figurer og projektiler , der bevæger sig , og selv det faktum, at vores karakterer ikke falder gennem gulvet , er resultater af ingeniører skaber en game engine . Denne motor er den kode, der gør spillet køre, og tillade os at oprette forbindelse til den via internettet.
Motorer kan blive lavet fra bunden ved at arbejde direkte i et programmeringsmiljø , såsom C + + , C # eller Java. Andre motorer er blevet lavet til en tidligere spil, og derefter licenseret til brug i et nyt spil. Sådanne motorer som Source, Hero, Unreal og moment kan alle ændres af ingeniørerne til brug i nye MMO'er .
Design
spil designere og niveau designere tage spillets elementer skabt af kunstnerne , og manipulere dem i miljø skabt af programmører . Spildesignere ofte bruge Google Sketchup til ru ud deres ideer, og derefter arbejde direkte i motoren til at udforme de enkelte spil områder og missioner . De kan også programmere i C #, Lua eller andet scriptsprog .
Sound designere bruger software som Dolby Pro Logic II , Firelight s FMOD eller Audiokinetic er Wwise sammen med keyboards og andre instrumenter til at optage, afspille og bland brugerdefinerede lyde for hvert spil.
selvfølgelig meget tidligt design arbejde , og meget af spillet skriftligt, sker blot ved at skrive design dokumenter i Microsoft Word. De fleste spil producenter vil stærkt afhængige standard projektledelse software som Microsoft Project, Confluence eller Zoho .