En navnebeskyttet operativsystem er en, som en bestemt virksomhed conceptualizes , designer, udvikler og sælger . Eksempler på proprietære operativsystemer er Windows og Mac OS X. Disse operativsystemer er designet og solgt af disse selskaber og er ikke beregnet til at blive manipuleret med eller sammenknebne af brugerne. Open source-styresystemer tillader brugeren at justere og ændre det , efter at den er hentet. Eksempler på open source-styresystemer er Linux til personlige computere og Android til mobile enheder . Forenklet User Experience
For ikke- tech-kyndige personer , gør proprietære operativsystemer som Windows og OS X den overordnede brugeroplevelse enklere og smidigere. Den bredere vifte af muligheder i open source reducerer out-of -the-box appel af produktet, da det kræver, at brugerne til at indstille præferencer og konfigurere systemet til deres smag .
User multiplikatoreffekt < br >
multiplikatoreffekt er den proces , hvor flere og flere brugere er draget til et bestemt produkt - i dette tilfælde et styresystem - baseret på det stigende antal mennesker, der allerede bruger det. Flere brugere betyder udviklere er mere tilbøjelige til at design software baseret omkring operativsystemet. Dette vil til gengæld ansporer flere brugere til at skifte til operativsystemet. Proprietære systemer kan have en fordel i kur brugere på grund af reklamer kapaciteter af store virksomheder designe dem.
Limited Customizability
proprietært system kan være frustrerende for personer, der kan lide at kontrollere og justere forskellige aspekter af deres operativsystem. Virksomheder, der design proprietære operativsystemer kan gøre det med vilje svært, og nogle gange umuligt at ændre eller endda se kildekoden. Software selskaber generelt ønsker at beskytte integriteten af deres produkt og forhindre personer i at stjæle proprietær viden ved at se følsomme kildekode.
Interoperabilitet
Operativsystemer ofte designet til at arbejde med et fast sæt af hardware specifikationer . Open source-styresystemer er designet til at arbejde på næsten enhver computer. Det har historisk set ikke været tilfældet for proprietære systemer . For eksempel er det kun siden indførelsen af Intel-processorer i Mac -hardware , at computerne har kunnet køre Windows. Desuden mens Android er designet til at arbejde på en bred vifte af hardware specs kan iOS kun køre på iPhone.