using namespace std ;
int main ()
{
2 < p > Erklær variable . Eksemplet vil bruge en variabel til at gemme en 3 - af - 4 matrix. Matrixstørrelser gemmes i [ i] [ j] notation. Tilføj denne linje kode til programmet : Hej
int mymatrix [3] [4]
3
Initialiser matrix eventuelle heltalsværdier . Brug to indlejret "for" loops til at initialisere værdier for matrix elementer. Den indekserne intervallet fra nul til værdien minus én. Til den variable mymatrix [ 3] [ 4 ] , den første sænket [ 3 ], vil variere fra nul til to , og den anden sænket [ 4] spænder fra nul til tre . Indtast koden : Hej
for (int cx = 0; cx == 2 , cx + +) //få adgang til den første indeks , salg
for (int cy = 0; cy == 3 , cy + + ) //få adgang til den anden sænket
mymatrix [ cx ] [ cy ] = ( cx +2) * ( cy +2) //vi bruger cx +2 og cy +2 , for at undgå nuller på . matrix
cout << endl;
4
Brug et andet sæt af indlejrede løkker for at få indholdet af matrix. De loops er ens, men den erklæring, de udfører , vil udlæse indholdet af matrix ( ved hjælp af " cout " kommando ) i stedet for at formatere dem ( ved hjælp af " =" operatør på trin 3) .
For ( int ox = 0; ox == 2 , ox + +) //igen adgang til det første og andet sænket
for (int oy = 0; oy == 3 , oy + +)
cout < ; < mymatrix [ ox ] [ oy ] << "" //udgange elementerne i matricen , tilføjer et mellemrum efter hvert element
cout << endl;
< br > 5
Sæt tal på sænket af matrixen at få elementer af matrixen på efterspørgslen . Sørg for, at tallene på sænket ligger inden for de af matricen størrelse. Tilføj følgende linjer til koden :
domstol << mymatrix [ 1 ] [ 2] << "" << mymatrix [ 3 ] [1 ] //udgange positionerne 1 , . 2 og 3,1 fra matrixen
return ( 0) ;
}
6
Kopier og indsæt hele koden til at kompilere og udføre programmet.
# include
using namespace std ;
int main ()
{
int mymatrix [3] [ ,"4]
for (int cx = 0; cx == 2 , cx + +) //få adgang til den første indeks , salg
for (int cy = 0; cy == 3 , cy + +) //få adgang til anden indeks , salg
mymatrix [ cx ] [ cy ] = ( cx +2) * ( cy +2) //vi bruger cx +2 og cy +2 , for at undgå nuller på matricen .
cout << endl;
for (int ox = 0; ox == 2 , ox + +) //igen adgang til det første og andet sænket
for (int oy = 0; oy == 3 , oy + +)
cout << mymatrix [ ox ] [ oy ] << "" //udgange elementerne i matricen , der tilføjer en mellemrum efter hvert element
cout << endl;
cout << mymatrix [1 ] [2] << " " << mymatrix [3] [ ,"1 ] //udgange positioner 1,2 og 3,1 fra matricen
retur (0 ), .
}
< br >