Hvis du er ny til C + + programmering , kan du blive chagrined at opdage, at sproget ikke indeholder indbyggede grafik -funktioner. Selv de standard biblioteker , der kommer med de fleste compilere leverer ikke grafisk formåen. Hvis du vil have grafik i C + + , bliver du nødt til at se længere væk. Der er mange tredjeparts grafiske biblioteker til rådighed, men en af de nemmeste at bruge, er Allegro, en cross-platform , open -source spil biblioteket. Et simpelt program , der trækker et billede til skærmen kan skrives med færre end 20 linjer kode , så du kan dykke ned i C + + grafisk programmering med begge fødder. Instruktioner
1
Installér Allegro biblioteker som krævet for dit operativsystem og compiler. Denne proces vil variere fra system til system , så konsultere både Allegro og din egen compiler dokumentation, hvis usikker. Opret et nyt projekt, og . Cpp fil at begynde at skrive kode.
2
Medtag data fra de nødvendige Allegro header filer i starten af dit program. Allegro er et modulopbygget bibliotek, så du skal bruge både hoved header og header for de grafiske funktioner. Indtast følgende linjer kode :
# include
# include
3 < p> Begynd main ( ) funktion og kalder Allegro s initialisering rutiner. Som med de overskrifter, du har brug for én for kernefunktionaliteter og en for grafik. Opret pointere til skærmen, og det billede, du ønsker at indlæse , indstilling af skærmopløsning og billedet filnavnet for at gennemføre uddannelsen initialisering. Gør dette med følgende linjer kode :
int main ( int argc , char * argv [])
{
al_init ();
al_init_image_addon ();
ALLEGRO_DISPLAY * my_display = al_create_display (640 , 480 ),
ALLEGRO_BITMAP * my_graphics = al_load_bitmap ( " Graphics.png ")
4
Skriv de faktiske drifts -koden for dit program. Det kræver blot fire linjer --- en for at rydde skærmen , den ene for at tegne billedet på det, en til at vende displayet buffere og vise dit billede på skærmen , og en til at vente et par sekunder , før du fortsætter . Dette udføres med følgende
5
Afslut programmet , der kører Allegro s oprydning funktioner til at frigøre den hukommelse, der er afsat til displayet og billeddata. De sidste linjer i dit program bør være som følger : Hej
al_destroy_bitmap ( my_graphics )
al_destroy_display ( my_display )
tilbagevenden 0;
} < br >
6
kompilere programmet , gemme et billede med filnavnet " Graphics.png " i samme mappe , før du kører det.