using namespace std ;
3 Erklær en hovedfunktion , som er indgangen af dit program . Umiddelbart efter denne erklæring er en kode blok , som er symboliseret ved to krøllede parenteser . Alle af koden i de følgende trin skal opholde sig i mellem disse krøllede parenteser .
Int main () {}
4
Erklær en 4 -by- 4 -matrix og tildele det nogle startværdierne. Dette kan gøres ved at skrive følgende erklæring : Hej
int matrix [4 ] [4] = {{ 0,1,2,3 }, { 4,5,6,7 }, { 8,9 , 10,11 }, { 12,13,14,15 } };
5
Erklær en tom 4 -by- 4 -matrix, som vil repræsentere den transponerede matrix. Da denne matrix skal tildeles værdier programmeringsmæssigt , kan du oprette en tom matrix som dette : Hej
int gennemført [4 ] [4] = { };
6
Opret en indlejret " for " loop-struktur . A "for " loop gentages over et interval af numre og udfører de erklæringer inde i sin kode blok. Ved indlejrer en "for" loop inde i en anden "for" loop, kan du gentage over en todimensional struktur som en matrix. Skriv følgende udsagn for at skabe denne indlejret "for" loop struktur : Hej
for (int i = 0; i < 4 , i + +) { for (int j = 0 j <4 j + +) {
7
Tildel værdien af " gennemført " matrix til den inverse af den oprindelige matrix. Dette vil skifte rækker og kolonner af matrixen og skaber en gennemførelse af den oprindelige matrix . Skriv følgende udtalelse umiddelbart efter åbningen krøllet beslag af den indre "for" loop : Hej
gennemført [j ] [i] = matrix [i] [j ]
8
Luk off koden blokke til både loops ved at skrive følgende krøllede parenteser : Hej
}}
9
Kompiler koden ved at klikke på den grønne "Play" knappen , som er placeret i de vigtigste værktøjslinjen i IDE .