Generering af tilfældige tal var inkluderet som en del af Ada programmeringssprog , da Ada 95 blev indført. Det kan bruges til at generere et tilfældigt tal fra et givet interval af numre. Tilfældige heltal kan bruges til terningespil , møntkast og tegning navne fra en hat , for eksempel. Instruktioner
1
Åbn programmet , der skal indeholde den tilfældige heltal funktion. På den første linje af funktionen , skal du skrive "Erklær " for at begynde definitionen af dine variabler
2
Definer type af funktion
Eksempel: . . "Type Rand_Draw er mellem 1 .. 100; "
3
Ring til tilfældige generator fra biblioteket
Eksempel: ". pakke Rand_Int er nyt Ada.Numerics.Discrete_Random ( Rand_Draw ) < br >
4
Definer frø og antallet
Eksempel: frø : Rand_Int.Generator ; Num : . Rand_Draw ;
5
Type " begynder " på en ny line til at starte beregningerne del af funktionen .
6
Nulstil frø til at forbedre randomisering . Dette er især nyttigt, hvis du vil være at plukke mere end ét nummer fra samme udvalg af numre.
Eksempel: " Rand_Int.Reset (seed ) "
7
Instruer programmet til at vælge antallet
Eksempel: " Num : = Rand_Int.Random (seed ) . ;
8
Instruer program til at fortælle dig , hvilket nummer den har valgt : Hej
Eksempel: Put_Line ( Rand_Range'Image (Num )),
9 < p > Skriv " ende, " . at afslutte funktionen