The Pascal programmeringssprog er ofte brugt som et indledende sprog til undervisning computer programmering til de studerende. Der er mange versioner af det, men de mest almindelige er Borland Turbo Pascal og Free Pascal . Denne tutorial er skrevet ved hjælp af Free Pascal , men alle versioner af Pascal deler de samme funktioner , så koden skal overføres uden ændringer mellem forskellige versioner. Pascal er en absolut nødvendighed , struktureret programmeringssprog. De animation funktioner leveres af " Graph "-funktionen bibliotek , der kommer med sproget. Det er fuldt beskrevet i kapitel 18 i Run-Time Library Reference Guide knyttet til i første reference. Instruktioner
1
Opret en næste fil i din foretrukne teksteditor . Enhver almindelig tekst editor vil gøre, herunder Windows Notesblok , selvom du måske foretrække at bruge en dedikeret Pascal editor som det gratis program Lazarus .
2
Indsæt følgende header data ind i teksteditor til at initialisere variabler der vil blive anvendt i animationen tutorial : Hej
Program Pascal_Animation_Tutorial ,
Bruger Crt , Graph ,
Var videoDriver , gMode : Integer ;
Var x , y, w, h: Integer ;
Var loop : Boolean ;
Var farve: Integer ;
import både CRT (for håndtering af konsollen ), og grafik biblioteker. Så erklærer variabler for grafikdriver , grafik -tilstand , stilling og højden af en grafisk element sammen med sin farve og en boolean til at styre animationen loop .
3
Indsæt følgende kode umiddelbart efter sidste kode til at initialisere værdierne af de variable : Hej
videoDriver : = DetectGraph ;
InitGraph ( videoDriver , gMode , '');
x : = 40 ;
y: = 40 ;
w: = 10;
h: = 10;
farve: = Rød ;
loop : = true;
skærmdriver indeholder interface til skærmen og gMode holder den nuværende opløsning og farvedybde . X, Y , W og H vil holde X-og Y -koordinater på skærmen for at trække animationen , såvel som dens bredde og højde . Color vil holde den aktuelle farve (i dette tilfælde , rød) .
4
Indsæt følgende kode til at oprette de vigtigste loop, som vil tegne en ellipse , flytte det lidt , og rydde skærmen for at tegne det igen. Når du er færdig flere gange, vil det producere en animation af en bold bevæger sig hen over skærmen. Det vil også tjekke for brugeren at holde op ved at trykke på " Q" nøgle
while ( sløjfe)
begynder
ClrScr ; .
SetColor ( farver),
FillEllipse (x , y, w, h ),
x: = x + 1 ,
y : = y + 1 ;
< p> if ( ReadKey == ' Q' ), så loop : = False ;
ende