I Java programmering , definerer en grænseflade et sæt af adfærd . Eventuelle klasser gennemfører en grænseflade skal give de metoder , der er skitseret i grænsefladen erklæring. Interfaces er et centralt element i objektorienteret programmering , da de tillader udviklere at skabe sæt af klasser, som alle gennemfører samme interface , men potentielt har forskellige gennemførelsen detaljer . Når du opretter en Java-klasse , der implementerer en grænseflade , er du forpligtet til at gennemføre de angivne metoder i interfacet , men kan vælge hvordan du vil gennemføre implementeringen af disse metoder på en måde, der passer til behovene i den pågældende klasse . Instruktioner
1
Opret en grænseflade i din Java -projekt. Du er velkommen til at implementere nogle af de grænseflader, der er defineret i Java-sproget i sig selv , men kan også oprette din egen , der er specifik til behovene i dit projekt. For at demonstrere , kan du bruge følgende skitse til at oprette din egen brugerflade : Hej
grænseflade Kat {
offentlig int getHeight ();
public void setNavn (String catName ) ;
}
Denne prøve grænseflade beskriver en " kat ", som kan gennemføres af andre klasser i dit projekt. Gennemførelsesbestemmelser klasser skal give de to metoder , der er angivet ved hjælp af de angivne metode navne og parametre.
2
Opret en ny klasse i din Java -projekt at gennemføre interface, du har oprettet, eller enhver anden interface, du foretrækker . For at angive , at en klasse kommer til at implementere en grænseflade , skal du justere klassen erklæringen på følgende måde : Hej
class Tiger implementerer Cat {
//klasse kode her
}
Dette fortæller compileren , at din klasse kommer til at gennemføre " Cat " interface . En grænseflade fungerer som en kontrakt , så ved at bruge denne syntaks du begår din klasse til at levere de grænsefladen metoder.
3
Kig på fejlmeddelelser din integrerede udviklingsmiljø, eller IDE , er fremhæve . Du bør se fejlmeddelelser , så snart du tilføje " redskaber "-klausul til din klasse erklæring. Hvis man ser på detaljerne i de fremhævede fejl , vil du se , at IDE er at minde dig om, at du er nødt til at give interface metoder inden for klassen . De fejlmeddelelser vises , indtil du giver de nødvendige metoder.
4
gennemføre de påkrævede metoder i din klasse. Da din klasse har valgt at implementere interfacet , skal du nu oprette en implementering metode til hver enkelt noteret i grænsefladen erklæring. Tilføjelse af følgende metoder til at din klasse erklæring vil være nok til at tilfredsstille gennemførelsen af " Cat " interface : Hej
private int tigerHeight ,
private String tigerName ,
offentlig Tiger ( ) {
tigerHeight = 10;
tigerName = "" ;
}
offentlig int getHeight () {
retur tigerHeight ;
}
public void setNavn (String catName ) {
tigerName = catName ,
}
samt at tilføje to metoder angivet af interface, sammen med deres gennemførelsesdetaljer , dette eksempel giver klassen to instansvariabler og en constructor metode .
5.
Tilføj yderligere metoder til din nye klasse. Samt de metoder implementeret for grænsefladen , kan du tilføje yderligere metoder, variabler og adfærd til din klasse som du kræver. Når du har oprettet din klasse erklæring , kan du oprette en instans af klassen andetsteds i dit program som følger : Hej
Tiger motherCat = new Tiger ();
Gem dine Java -filer , compile og køre dit program til at teste det.