programmeringssproget Java kan bruges til at udvikle komplekse applikationer involverer databaser , lyde og video. Men det kan også bruges til at udvikle simple spil, herunder ord puslespil . En god måde at lære at lave et spil i Java er at kopiere, kompilere og køre en eksisterende, som den , der følger. Ting du skal
Java Development Kit fra java.sun.com
Vis Flere Instruktioner
1
Download og installer Java Development Kit ( JDK ) fra java . sun.com . Indtast derefter programkode , der skaber spil: åbne Notepad (Start > " Notesblok "), og indtaste følgende Java- kildekoden, som forvalter spillet. Vær sikker på at indtaste den korrekte tilfælde af hvert bogstav . Gem kildefilen med filnavnet theGame.java
import java.io. * ; .
Public class thegame {public thegame ()
{
< p > }
offentlige static void main ( String args []) { String strGuess ,
gameJudge qm = new gameJudge (); qm.pickWord () ;//Åbn konsol til inputConsole c = System.console (); if ( c == null) { System.out.println ( "No konsollen. ") System.exit (1) ;} ( ! qm.gameEnded () )
mens { qm.displayWord (); System.out.format ( "Du har % d forsøg tilbage \\ n ". , qm.getRemainingGuesses ()); strGuess = c.readLine ("Indtast dit gæt :"); qm.judgeGuess ( strGuess );} //slut main loop
if ( qm.blnWin ( )) { System.out.format ( "You Won det tog dig % d forsøg \\ n ! ". , qm.nGuessesNeeded () ), System.out.format ( qm.getWord ()); } //hvis player wonelse { System.out.format ( " Du tabte ordet var% s \\ n ". , qm.getWord ()); } //hvis spiller vandt } //slut af main }
2
Type eller indtast kildekode , som repræsenterer den person, der henter den tilfældige ord. Gør dette i en ny Notesblok fil kaldet gameJudge.java . Gem filen i den samme mappe som theGame.java
import java.util * ; . .
Public class gameJudge
{
private endelige int MAX_GUESSES = 8 ;
private String ordliste [] = {" hund" , "hus ", " element ", " mor ", " jord" }; private String goalWord , private int nGuessesLeft , privat wordDisplay gb ;
offentlig gameJudge () { nGuessesLeft = MAX_GUESSES , vende tilbage;} public void pickWord () { Random obRand = new Random (); int i = obRand.nextInt ( wordList.length ) goalWord = ordliste [i] ; gb = new wordDisplay ( goalWord );} offentlige boolean gameEnded () { if ( gb.blnMatch () ) returnerer sand , hvis ( nGuessesLeft == 0 ) return true; ellers return false ;}
offentlig boolean blnWin () {return ( gb.blnMatch ()); } //spiller vandt
offentlige int getRemainingGuesses () { tilbagevenden nGuessesLeft ;}
public String getWord () {return goalWord ;}
public void displayWord () { gb.showWord ( );}
offentlig int nGuessesNeeded () {return MAX_GUESSES - nGuessesLeft ;}
public void judgeGuess (String strGuess ) { nGuessesLeft - = 1 gb.exposeLetters ( strGuess );}} ;//slut af gameJudge klasse
3
Indtast kildekoden , der viser bogstaverne i målet ord. Gem denne fil med de andre og kalder det wordDisplay.java : Hej
import java.io. * ;
public class wordDisplay
{ private String strDisplay , private String strGoal ; private String lettersTried //bogstaverne spiller har prøvet
offentlig wordDisplay (String str ) { strGoal = str ; strDisplay = new String ( str. ), lettersTried = new String ("" ), strDisplay = strDisplay.replaceAll ("." , "_ "); tilbagevenden ;}
public void exposeLetters ( String str ) { String strRE ;//Hvis et gæt er længere end 1 char, afdække alle eller ingen bogstaver
< p> if ( str.length () == 1 ) {//konkatenere nyt brev med bogstaver allerede testedlettersTried = lettersTried + str , strRE = " [^ " + lettersTried + "] " ;//skjule alle ikke-kongruente chars : erstatte alle bogstaver i målet , der ikke passer mønster med underscorestrDisplay = strGoal.replaceAll ( strRE , "_" );}
else { if ( str.compareToIgnoreCase ( strGoal ) == 0 ) { strDisplay = strGoal ;}} tilbagevenden; } public boolean blnMatch () {return ( strGoal == strDisplay );}
public void showWord () { int i; for (i = 0; i < strGoal.length (); i + +) { System.out.format ("% c" , strDisplay.charAt ( i)) ;} System.out.println ( "\\ n" );}}
4
kompilere og køre programmet: vælg Start> "cmd " og bruge "cd
" for at navigere til den mappe, der indeholder java source filer. . Den " " refererer til denne mappe . Sæt stien til java compiler : "sæt PATH = C: \\ Programmer \\ Java \\ jdk1.6.0_14 \\ bin " . Erstat " 1.6.0_14 " med den korrekte version af din compiler , som du kan få fra dokumentation i JDK du har downloadet.
Enter " javac * . Java " efterfulgt af " java thegame " og derefter afspille spillet som dette: mærke antallet af tomme pladser , typen et bogstav ad gangen, indtil du gætte ordet , typen hele ordet , når du genkende det
5
Lav kopier af de originale kildefiler. og ændre spillet . Start med at ændre ordlisten variable , og også MAX_GUESSES konstant.