Sætte magt animation, 3D-modellering, visuelle effekter , compositing og 3D- rendering i hænderne på kreative fagfolk , er Maya blevet go-to værktøj til kreative grafik og motion graphics fagfolk overalt. Den effekt af Maya ligger ikke kun i sin skabelse værktøjer , men i sin workflow management og udvidelsesmuligheder . Tilbyder et valg af to Application Programming Interfaces , C + + og Python, Maya tillader brugeren at automatisere og udvide Maya funktionalitet. Python tillader hurtig oprettelse af Maya plugins uden overhead af at skrive og kompilere C + +- programmer. Ting du skal
Maya
Python 2.6 eller højere
Vis Flere Instruktioner
1
Åbn en terminal session og kontrollere Deres version af Python ved at skrive følgende ved kommandolinjen : Hej
My- iMac: ~ MyAccount $ python -v
Dette vil returnere en liste over alle de standard python biblioteker og den nuværende version af python , som bør være 2.6 eller højere
2
Åbn Maya script editor i menulinjen : . . Window - > Generelle Editors -> script Editor
Skriv følgende Python scriptet ind hovedteksten vinduet : Hej
import sys
import maya.OpenMaya som OpenMaya
import maya.OpenMayaMPx som OpenMayaMPx
# Definer en ny kommando , "Hello World. " Den sp præfiks gør dette til en scripted plugin
kPluginCmdName = " spHelloWorld "
# kommando
klasse scriptedCommand ( OpenMayaMPx.MPxCommand ) : .
Def __ init__ (selv-) : Hej
OpenMayaMPx.MPxCommand.__init__ (selv-)
def doIt (selv , argList ) : print " ! Hello World "
# Creator
< p> def cmdCreator () : Hej
retur OpenMayaMPx.asMPxPtr ( scriptedCommand () )
# Initialiser script plug-in
def initializePlugin ( mobject ) : Hej
mplugin = OpenMayaMPx.MFnPlugin ( mobject )
prøve : Hej
mplugin.registerCommand ( kPluginCmdName , cmdCreator )
undtagen : Hej
sys.stderr . write ( "Kunne ikke registrere kommando: "% s \\ n "%
kPluginCmdName )
hæve
# Uninitialize script plug-in
def uninitializePlugin ( mobject ) : Hej
mplugin = OpenMayaMPx.MFnPlugin ( mobject )
prøve : Hej
mplugin.deregisterCommand ( kPluginCmdName )
undtagen: < br >
sys.stderr.write ( "Kunne ikke afmelde kommando: % s \\ n "%
kPluginCmdName )
hæve
print " Script done" < br >
Gem denne fil som HelloWorld til Maya scripts directory
3
Skriv følgende i Maya kommandolinjevindue , placeret i bunden af de vigtigste Maya -vinduet: . < br >
loadPlugin " HelloWorld "
Et vindue vil åbne med meddelelsen "Hej verden" og Maya kommandolinjen vil vise status meddelelsen, " script gjort. "
< br >