? Skrive en Python program, der bruger en Graphical User Interface ( GUI) for brugerinteraktion indebærer anvendelse af de medfølgende biblioteker , der kommer med Python sproget . Ved at bruge disse specielle biblioteker , vil Python interagere med operativsystemet til at fremlægge vinduer , knapper og event handlers til at opdage , hvad en bruger gør med tastaturet og musen . Ved at lære et par vigtige metoder, vil en programmør ikke finde Python GUI udvikling svært overhovedet. Tkinter
Tikinter bibliotekerne indeholder kode og metoder til at begynde at oprette GUI interfaces i Python. Ethvert program , der ønsker at indeholde GUI elementer skal importere Tkinter biblioteket : Hej
fra Tkinter import *
Derefter bruger biblioteket indebærer at påkalde sig en rod widget ( eller et vindue ), som er roden til alt andre widgets oprettet under programmet:
root = Tk ()
Enhver anden vindue /widget skal følge roden widget. På dette tidspunkt , kan programmøren manipulere "root" sa simple bruger vindue ( komplet med dekorationer leveret af OS i brug) .
Manipulering af en Window
for at skabe et vindue med en håndterbar størrelse , eller et vindue, der indeholder et budskab , metoder såsom " Label" : Hej
w = Label ( rod, text = "Hello" )
w.pack ()
root.geometry ( '200x200 ' )
Label metoden skaber teksten "Hello" og placerer det i vinduet "root ", og " pakker " de vinduet omkring teksten (så at vinduet ikke vil re- størrelse mindre end teksten. geometri metoden (en intern metode til at vinduer som root ) bestemmer begyndelsen størrelsen på vinduet som 200 pixels med 200 pixels.
< br >
knapper
Sideløbende tekst, kan en programmør nemt indeholde knapper i programmet : Hej
fra Tkinter import *
import tkMessageBox < br >
root = Tk ()
b = Button (root , tekst = "Hej " , kommando = printButton )
b.pack ()
root . mainloop ()
roden vinduet vil nu have en knap , snarere end blot tekst. knappen vil indeholde teksten "Hej ", og udføre kommandoer er defineret i brugerskabt metode " printButton " . Hvis printButton metoden er defineret til at udføre en besked boks , som i dette eksempel : Hej
tkMessagBox.showinfo ( " nyt vindue" , "HI" )
så nyt vindue vil poppe op og viser de parametre " tkMessageBox.showinfo " .
Gyde andet vindue
Antag at i stedet for at åbne en besked boks ( som kun viser en advarsel eller en meddelelse) , programmøren ændret " Hej "knappen for at åbne et nyt vindue, der ligner den første (Kilde 1) Dette vil kræve en ændring i printButton koden til at ligne noget, der ligner dette eksempel (huske at indrykke efter funktionen navn) : .
def printButton () : Hej
vindue = Tk ()
T = Button ( vinduet , tekst = " Hi2 " command = window.destroy )
T.pack ()
nu klikke på " Hi "-knappen vil yngle et nyt vindue ( "vindue" ), der indeholder en anden knap (" Hi2 "). den Hi2 knappen når klikket , vil lukke det nye vindue .
Brugervenlighed
Vanskeligheden ligger i at bruge Tkinter biblioteket svarer til at bruge andre Python biblioteker. Mastering hvad Tkinter har at tilbyde kræver, at en programmør bruge tid på at lære de metoder og hvordan de anvendes i praksis. Også uden for rammerne af selve ansøgningen , design element i enhver GUI ansøgning er uden for rammerne af en diskussion af grundlæggende kode gennemførelse. Men Tkinter biblioteker er ikke i sig selv uklare og esoterisk , og studere syntaksen i Tkinter vil gøre at designe GUI applikationer i Python relativt let.