Python programmering har adgang til et fuldt sortiment af grafiske brugergrænseflade widgets gennem den populære tkinter biblioteket. Blandt de ubesungne perler af denne GUI biblioteket er lærredet widget. Kendt for sin kraftfulde funktionalitet, har lærredet widget blevet aflyttet som rygraden til enkel maling og tegneprogrammer til komplekse billedredigering applikationer. Alt skabes eller indlejret på lærredet widget bliver et objekt , og kan redigeres ned til pixel -niveau. Canvas Method
første lærred Metoden skaber lærredet , som andre objekter kan placeres. Den første ordre for virksomheden er at importere tkinter bibliotek, oprette et lærred og definerer dets størrelse . Den nødvendige Python kode ser nogenlunde sådan ud : Hej
fra tkinter import *
root = Tk ()
lærred = lærred ( rod, width = 300 , højde = 300 )
canvas.pack (fyld = BEGGE )
Dette skaber en grå 300 af 300 pixel kvadrat . Som du oprette flere objekter på dette lærred , vil nulpunktet (0,0) i koordinaterne være den øverste venstre hjørne , nederste højre hjørne er den (300 , 300 ) point
. Opret Method, del 1
Bruges til at definere og specificere linjer, former og forskellige typer af billeder, de " skabe" metode kræver navnet på formen eller billede, der skal skabes sammen med sin placering på koordinere plane og forskellige andre konfigurationel information. Oprettelse af en simpel linje ser sådan ud i Python kode : Hej
canvas.create_line (100 , 100, 200 , 200, tag = Line1 )
Når føjet til ovenstående kode , der skaber et lærred, dette vil skabe en linje i det 300 med 300 pixel lærred. Det vil også returnere en unik heltal identificerer denne linje objekt, der kan refereres til senere i koden.
Create Method , del 2
create Metoden bygger former, bitmapbilleder og tekstbokse blandt andre grafiske elementer . Følgende syntaks skaber en rød firkant i øverste venstre hjørne af canvas.create_rectangle ( 0,0,150,150 , fill = "rød" , tag = " MySquare " )
Oprettelse af en tekstboks kræver en placering på lærredet foruden skrifttype, størrelse og tekst som i eksemplet nedenfor : Hej
canvas.create_text ( 230.230 , tekst = "Hej, lærred metoder ! " fyld = "rød" , font = ( " Times" , " 12" , tag = " TextBox1 " ) )
Raise , Lower , Slet og Itemconfig Metoder
Objects oprettet ved hjælp af skabe metoden kan flyttes til toppen , flyttede til bunden , slettet eller ændret anvendelse af raise , sænk , slette og itemconfig metoder. Den følgende linje kode ændrer den røde firkant over til blå : Hej
canvas.itemconfig ( MySquare , fill = "blå" )
" MySquare " er mærket anvendes, når create metoden skabte røde firkant objekt. Objekter kan også refereres til af den unikke heltal id, de blev tildelt, da de blev skabt .