Breakout er ikke en ny , multimillion dollar spil. Det var oprindeligt en Atari arkadespil. Der er en linje af mursten på tværs af toppen af skærmen, og en bold, der hopper rundt på legepladsen . Spilleren har en " padle " for at ramme bolden , hoppende det fra siderne af skærmen. Hvis bolden rammer bunden af skærmen , taber spilleren et sving. Mursten er ødelagt , når bolden rammer dem . Pointen med spillet er at knuse alle de mursten uden bold rører bunden. Visual Basic er nok den nemmeste programmeringssprog til at genskabe dette spil til computeren. Instruktioner
1
Åbn en ny standard-EXE Visual Basic projekt. Opsætning af layout af formular, der skal bruges som den vigtigste skærmen i breakout spil . Du kan bestemme størrelsen , farven og grænsen til hovedformen .
2
Definer og erklære variabler , der er nødvendige for mursten, pagajen og bolden . Du er nødt til at oprette variabler til at definere højden og bredden af murstenene samt antallet af rækker og kolonner. Variable er også behov for at definere x -og y -aksen og hastigheden af bolden.
3
indlæse spillet ved først at vise murstenene , bold og pagaj på skærmen. De variabler , du har defineret tidligere, vil blive brugt her til at indlæse det korrekte antal bricks.The bold farve indstilles med " e.Graphics.FillRectangle ( Brushes.Green , gameBall ) ". Den samme kode kan bruges erstatter " gameBall " , med " gamePaddle " eller " brickarray (række, søjle )" til indstilling af farven på pagaj og mursten henholdsvis
4
Code to timer- begivenheder. . Én timer bruges til at genfremstille skærmen for at gøre bevægelsen af bolden og padle glat. Den anden timer , spillet timeren nulstiller passende variabler baseret på x -og y-koordinaterne for bolden. Det er primært " flytte " bolden i denne anden timer begivenhed. Hvis bolden kommer i kontakt med en mursten er mursten fjernet, og den variabel, der lagrer antallet af mursten dekrementeres .
5
Skriv musen flytte begivenheder. Den padle bevæger sig, når musen bevæger sig , og hvis bolden kommer i kontakt med pagajen , bliver det " lanceret " tilbage mod murstenene . En beregning udføres i koden for at nulstille placeringen af bolden og det fortsætter med at bevæge sig hen over skærmen med koden fra spillet timeren.