Uden at importere en ekstern kode , har Visual Basic 6 selv mange funktioner til tegning simple grafik på en Windows- form: rektangler , linjer og lignende former. Udover at lære , hvad disse funktioner er, vil du nødt til at vide , hvornår de skal anvende dem. Tænke i Visual Basic er event-driven paradigme , kan du lære de fælles arrangementer, hvor din kode kan male på skærmen. Paint Begivenhed
En sådan begivenhed er den Form1_Paint begivenhed , hvor Form1 er en form , du har oprettet med standard navnet på Form1 . Form1 Paint begivenheden udløses , hver gang der sker noget , der kræver en opdatering af dit formularens udseende. For eksempel kan din Form1 pludselig bliver synlige efter at være skjult af et andet programs vindue . Du kan også manuelt forårsage Paint begivenheden til at fyre med udtalelsen Me.Refresh .
Tegning Lines
Dit første Visual Basic grafik program kunne være noget, der trækker nogle linjer på skærmen . Forudsat du har en form kaldet Form1 i et Windows Forms Application projekt kunne formularens Paint kommando have koden som følgende : Hej
e.Graphics.DrawLine ( Pens.Red , 0, 0 , Me.Width , Me . Højde ) e.Graphics.DrawLine ( Pens.Blue , Me.Width , 0, 0 , Me.Height )
"e" argument, som står for arrangementer, der indeholder de data, du har brug for at trække på formularen. Det er et objekt, der er en instans af klassen PaintEventArgs . Et af objekterne i "e" er Graphics objekt , som giver de funktioner, du bruger til at male på en formular. DrawLine er et af flere sådanne funktioner i Graphics objektet.
Beskrivelse af DrawLine argumenter
første argument til DrawLine er den farve , som du er tegning. Koden netop opført bruger to grundfarver , men Visual Basic har mange flere. Du kan se dem, hvis du sletter . " Røde" suffiks i " Pens.Red " tekst. Visual Basic IDE ( Integrated Development Environment) vil vise en pop- up liste over alle farver.
DrawLine trækker på koordinaterne for den form, er den anden gennem fjerde argumenter. Argumenter to og fire er tværgående koordinater , hvor et koordinatsystem på nul er den længst til venstre i form og Me.Width det yderste højre . Tilsvarende argumenter tre og fem er lodrette betegnelser . Nul er formularens top og Me.Height dens bund .
Efter at have kørt din første grafikprogram , kan du allerede har ideer til at udvide den. Eksperimenter med at ændre argumentværdier for DrawLine er et godt sted at starte. Forsøge at tegne linjer i forskellige farver på forskellige steder på formularen . Prøv derefter at tegne forskellige figurer ved hjælp af de andre metoder i grafik , såsom DrawRectangle og drawEllipse .