Autodesks Maya er en 3D-modellering og animation program, der giver animatorer og modelers en bred vifte af tilpassede værktøjer til at strømline eller automatisere deres arbejde. Et af disse værktøjer er Expressions Editor som giver dig mulighed for at oprette automatisering scripts fra programmet interface. De scripts , kendt som udtryk, der typisk anvendes til at automatisere animation tiltag for at gøre processen med at animere en rigget model gå mere glat . Maya Scripting
Maya tillader scripting på to sprog : Python og Maya -specifikke Maya Embedded Language ( MEL) . Python er typisk bruges til at tilføje nye funktioner og design elementer til den Maya software selv , udvide mulighederne i programmet som helhed . MEL , på den anden side er generelt bruges mere som en " genvej " sprog , skaber scripts , der udfører bestemte handlinger inden softwarens allerede eksisterende kapaciteter. Nogle Maya funktioner er kun tilgængelige via scripting, da de er en del af scriptet selve motoren og ikke har særskilte poster i programmets menuer eller brugergrænseflade.
Expressions
Expressions i Maya er en særlig form for script, der automatiserer specifikke opgaver inden for programmet , som regel scripted i MEL . Mange af de opgaver, som udtryk er skabt til , er handlinger, der ville skal udføres flere gange, såsom at animere flakke af en fugl fløj. Ved at bruge et udtryk i stedet for at udføre opgaven ved hånden , sikrer du, at det er udført på nøjagtig samme måde hver gang. I nogle situationer kan du endda udføre en opgave med en større grad af præcision , når du bruger udtryk , end du ville opnå ved hånden .
Expression Editor
Expressions er typisk skabt i Maya Expression Editor , en udvidelse af scripting motor, der er tilgængelige via brugergrænsefladen. Expression Editor lader dig oprette udtryk uden at skulle script dem i en ekstern editor. Redaktøren giver dig også mulighed for at køre nye udtryk uden at skulle genstarte Maya eller installere scriptet til en bestemt mappe . Syntaks er meget vigtig i udtryk , da scripting motor bruger en streng fortolkning af scriptsproget , og returnerer fejl, og afbryder dit script hvis den støder på en fejlagtig brug af syntaks.
Runtime Processing
Salg
Expression scripts indlæses ikke på forhånd i Maya, men er i stedet henrettet i realtid , når scriptet køres. Den scriptmaskine bearbejder udtrykket script én linje ad gangen, udfører arbejde stødt på en linje , før man går videre til den næste linje. Hvis det kommer på tværs forkert syntaks eller andre fejl i et script , der så nogen handlinger på tidligere linjer stadig taget, men scriptet stopper, når fejl opstår . Afhængigt af arten af fejlen , kan scene data gå tabt som følge af scriptet slutter mens en handling var i gang.