Autodesks 3D Studio Max 9 er en avanceret 3D-modellering og animation program designet til at lette animationen proces ved sine primære rigning funktioner. Når du har sluttet den model til riggen , kan du flytte den model glat blot ved at flytte riggen som ønsket. Med korrekt anvendelse af rigning modes følger med 3D Studio Max 9 , kan du styre bevægelsen af en model præcist , hvor hver rigget sektion bevæger naturligt langs en ende placering. Rig Systems
Rig en model er som at placere et skelet under modellens huden eller som ler over en wire blænde. Med den model er knyttet til riggen , hver gang du flytter en rigget sektion , bevæger model huden over riggen så godt. Huden over leddene i rigge deformerer , og reformerne i henhold til sværhedsgraden af riggen , der handler meget gerne hud ville over en knogle. Bevægelsen af modellen kan være begrænset af riggens leddene , da det ville med en reel skelet . Bevægelsespoint kun ske ved fuges områder , og holder din model bevægelse konsekvent gennem hele animationen.
Biped Rig
Biped rigning anvender en to-benede skelet som grundlag for modellen bevægelse . For at indstille rigning , du placerer skelettet inden for modellen , og derefter knytte model dele knoglerne i skelettet. Efter kobling , bevæge dig knogler som en egentlig skelet ville flytte . En af de største fordele ved biped rigning er det store antal af scripts til rådighed til anvendelse på riggen at kontrollere almindeligt animerede bevægelser såsom gå eller hoppe . Med brugen af scripts , kan du spare tid, da du ikke behøver at modellere de fælles bevægelser manuelt frame -by- frame .
Rig med Bones
< br >
Rig med knogler kræver den samme grundlæggende rigning processen som rigning med en biped , undtagen enkelte knogle skal oprettes og placeres enkeltvis i modellen. Knogler er nyttige for enhver model, der har komplicerede leddene, men er ikke en biped i struktur . Længden af knoglerne er variabel for brug med modeller af enhver størrelse . Som du ville med biped , skal du knytte dele af modellen til knoglerne til at kontrollere , at modellen sektion med riggen .
Animation Brug Rigged Models
Når du har den model rigget er animation stærkt forenklet . Snarere end at flytte hver sektion af den model, du kun nødt til at flytte knoglerne. Hvis du vil flytte en arm , i stedet for at håndtere bevægelse for hver modellerede finger , håndled og underarm individuelt ved hver animationsramme , blot flytte underarmen knogle ved samlingen. Resten af armen vil følge underarmen bevægelsen så længe knogler i underarmen sektioner er rigget til enden af underarmen knogle, du har flyttet . Du kan animere bruge rigning i en frame-by -frame -processen. Eller du kan bruge keyframes til at tildele riggen position i start frame og slutter frame , så 3D Studio Max til at udføre den bevægelse mellem de to rammer for dig.