I ActionScript 2.0 , der ofte omtales som AS2 , kan udviklere skabe komplekse animerede effekter for Flash-filer . Brug af Tween og TransitionManager klasser i ActionScript 2.0 sprog, kan udviklerne definerer tweening effekter at animere ændringer i objektet udseende . Flash interface giver udviklere mulighed for at gennemføre forskellige standard Tween effekter, men at definere brugerdefinerede effekter , nogle ActionScript -kode er nødvendig. Klasser
De vigtigste ActionScript 2.0 klasser, der kræves for at få adgang Tween funktioner er Tween klasse og TransitionManager klasse. Flash dokumenter kan indføre visse ressourcer, før deres kode gør brug af dem , som følger: .
Import mx.transitions.Tween , import mx.transitions.easing * ;
Dette giver dokumentet med adgang til Tween klassen sammen med en lempelse funktioner , som begge er involveret i at skabe animerede overgangseffekter hjælp ActionScript 2.0 kode . Når disse klasser er til stede, kan dokumentet oprette forekomster af Tween klassen , samt få adgang til standard lempe funktioner til at gælde for de resulterende Tween effekter.
Oprettelse Tweens
at gennemføre en animeret Tween i et Flash-dokument , skal ActionScript kode instantiere Tween klassen. Udviklere kan oprette en Tween objekt eksplicit til senere brug. For eksempel : Hej
nye Tween ( myclip_mc " _Y " Elastic.easeIn , 500, 100 , 10, true) ;
Denne kode angiver et filmklip symbol for at anvende Tween til . Parametrene indikerer forskellige aspekter af Tween , med "y" -aksen angivet som objektegenskab at anvende Tween til en vigende ejendom angivet som lempelse i , start og afslutning dimensioner Tween ejendom , til varigheden gøre mellem sidste og en sand eller falsk værdi angiver, om varigheden skal måles i sekunder eller frames. I dette tilfælde Tween krymper symbolet på dens " y" -aksen , 500-100 pixels, der varer 10 sekunder.
Tween Metoder
ActionScript 2.0 Tween klasse tilbyder en række metoder udviklere kan vælge at ringe på objekt forekomster af klassen. Disse metoder instruere Flash til at flytte til bestemte punkter i animationssekvensen defineret af Tween . For eksempel flytter " fforward " metode straks til slutningen af animationen . Andre Tween metoder flytte til næste og forrige rammer, spole tilbage, starte og stoppe animationen.
Begivenheder
Udviklere kan tilføje event handleren funktioner til deres Flash Tween forarbejdning. Dette giver en Flash-dokument , for eksempel, at angive, hvad der skal ske, når en Tween animation fuldender . Event handleren funktioner for Tween klasse omfatter " onMotionStarted " for , når animationen starter , " onMotionStopped " for når den stopper , " onMotionFinished " for når Tween færdig, " onMotionResumed " for når den starter efter standsning og " ; . onMotionChanged " for enhver ændring i ejendommen af objektet , der er omfattet af Tween