Computer animation bruger computere til at skabe levende billeder . Animation kan foretages for computere , som med computerspil og internet tegnefilm , eller anvendes til tv eller film. Dette kaldes CGI - computer-genereret billedsprog. Computer animation kan bruges til at lave hele film , ligesom computeranimeret " Toy Story . " Det anvendes i primært live-action -film , så godt. "Star Wars " forgængerne , for eksempel , tilbyder CGI figurer og effekter. Computer animation kan også kombineres med traditionel animation . 2 -D og 3- D
2 - D står for to -dimensionelle . 2-D computeranimationer er flade uden dybde. 3 - D betyder tre - dimensionelle . Disse animationer bruger lys og skygge algoritmer til at skabe illusionen af faste genstande . Tal animeret i 3D har normalt et indbygget " skelet " med en farvet og teksturerede digital "skin " over det. Dette bidrager til at skabe mere naturlig bevægelse, når tallet er animeret .
Algoritme
En algoritme er et sæt af konkrete , matematisk baserede instruktioner, der fortæller en computer , hvordan du udfører visse opgaver . Algoritmer bruges til at anvende effekter såsom belysning, teksturer , refleksioner eller hastighed udvisker .
Kortlægning
Kortlægning refererer til forskellige teknikker til at generere overfladen af en objekt . Forskellige former for kortlægning bruges til at skabe tekstur, mønstre , lys og skygge. For eksempel tildeler bump mapping pixel til forskellige højder på et objekts overflade , hvilket skaber en naturligt udseende tekstur. Photon mapping simulerer lys, der falder på forskellige objekter .
Aliasing
Aliasing er en slags fejl, der kan påvirke digitale billeder brugt i computeranimationer . Når utilstrækkelige data er tilgængelig, kan softwaren ikke oprette glatte linjer eller overgange mellem kontrastfarver . Dette resulterer i artefakter kaldes " jaggies ," trin -lignende eller takkede kanter omkring nogle områder af billedet. Anti- aliasing teknikker bidrage til at mindske disse problemer ved at udjævne kanter.
Frames
En ramme er en individuel stillbillede , der gør en del af en animation. En keyframe er afgørende ramme i en animeret sekvens. Mellemliggende rammer er de rammer, der kommer i mellem. Keyframes markerer vigtige punkter såsom store ændringer eller begivenheder. Computer animation bruger en proces kaldet tweening - fra " mellem" - hvor animator skaber keyframes , og derefter bruger computer software til at levere de mellemliggende frames
Spline
en spline er en kurvet linje består af talrige enkelte punkter. I animation kan udtrykket spline henvise til svungne bane beskrives af et bestemt punkt på en figur , som figuren skifter position over tid.