Maya er en stor 3D-animation værktøj, der lader dig designe 3D-modeller af dit projekt. Et af Mayas anvendelser er at designe tøj ved hjælp af Maya klud. Før du læser disse retninger , så sørg for du kender det grundlæggende i Maya , så du kan navigere rundt i programmet nemt. Ting du skal
Autodesk Maya software: version 5 gennem 8,5
Vis Flere Instruktioner
Byg din Shirt
1
Opret omridset af din skjorte. Gå til din orthographic visning i Maya klud, og skabe omridset af din skjorte ved at skabe kurver. Sørg for, at kurverne går i den ene retning, og at de er lukket loop kurver ( hvilket betyder, at når en kurve slutter, den anden starter) . Vær sikker på at tilføje to kurver for hver af dine armhule huller så godt , selvom din shirten har ærmer, og to pile på hver side , hvor din brystkassen begynder. Der bør være 26 kurver i alle.
2
Vælg alle dine kurver med " Select " værktøj . Nu duplikere din skjorte skitse med " Duplicate " værktøj og træk den nye skjorte skitse frem omkring to enheder ( når du ser en "Z" på din skærm ) . Denne ny skjorte skitse er forsiden af din skjorte, så tilføje endnu en kurve for din krave .
3
Name begge dine skjorte skitse lag. Vælg back skjorte skitse lag og navngiv den " back_layer " og vælge den forreste skjorte skitse lag og navngiv den " front_layer " .
Oprettelse Paneler
4
Dupliker kurven mellem armhulen og ærme. Vælg de fire kurver , der udgør ærme og gå til klud menuen og klik på " Opret Panel" . Navngiv panel " panel_FR_sleeve " . Opret paneler til de over ærme, begge armhuler og torso. Sørg for at gøre dette på forsiden lag og tilbage lag .
5.
Vælg et panel og klik på " Opret Garment " . Gør dette for alle dine paneler.
6
Opret sømme. Vælg de kurver , der er tæt på hinanden , og klik på " Opret Seam " . Navngiv hvert søm afsnit . Sørg for at du lukker op for dart ved at vælge kurverne omkring dart og klikke på " Create Seam " .
7
Sy sømmene sammen. Marker alle kurverne i de forreste og bageste lag, og klik på " Opret Seam " at sy dem sammen. Navngiv hele strukturen " Shirt" .
8.
Gør folder. Sørg for, at " folder Angle" er mellem -180 og 180 grader , med ærmerne er 45 grader. Sørg for, at " folder Stivhed " i dart er 0,5 , og sæt " cpSticher s Base Resolution" til 400 .
Shirt Collision
9
Opret en poly - organ for din " shirt" objekt. Opret en " Kollision objekt" og navngive denne nye objekt " Cloth_collide " .
10
Set kollision detaljer. Keep " Cloth_collide " udvalgt og gå til Stof på dit værktøj bar . Vælg "Opret Kollision objekt" . Indstil "Forskydning Kollision " til 0,15 og " Collision Depth " til 0.4.
11
Opret bounce . Vælg " Shirt" objektet igen, og gå til tilskrive kaldt " cpSolver1 " . Klik ind i " cpSolver " og ændre " Solver Scale " til 10 og " Reflex Frame Længde " til 1 . Dette vil give dig skjorte mere bounce .
12
Klik på "Start Simulation " knappen for at få din skjorte til at drapere over " Cloth_collide " . Klik på " Stop Simulation ", når skjorten er, hvor du ønsker det . Hvis du har brug for at gøre dette flere gange for at finde det, du ønsker , gå til " Simulation " på værktøjslinjen, og klik på "Slet Cache " for at starte på en frisk . Når du er tilfreds med dine resultater , gå til " Gem som Initial Cloth stat" . Animere " Cloth_collide " for at flytte objektet , hvor du ønsker det.