Modeling en bil i 3D kan være en vanskelig opgave. Men LightWave tilbyder nogle stærke modelleringsværktøjer værktøjer til at hjælpe dig med at oprette din foretrukne bil. Hvor komplekst du ønsker at oprette bilen er op til dig. Men for at hjælpe dig med at lære det grundlæggende , kan du overveje at modellere en eksisterende bil , før du prøver at skabe og modellere dine egne designs. Lag
Før modellere din bil, beslutte, om du ønsker at animere det senere. Hvis ja, hvilke dele du vil animere ? Måske du ønsker at åbne dørene og hætte. Måske har du bare lyst til at animere hjulene.
LightWave s lag funktion er lig Photoshops lag funktion. Brug lagene til at opdele din model i separate bestanddele samtidig holde modellen som en enkelt fil . Når du arbejder på den model , kan du få vist hver komponent separat, eller vise dem i grupper for at se, hvordan alle dele passer sammen. Adskillelse af komponenter er vigtig , hvis du vælger at animere bilen. Hvis en komponent har sit eget lag , kan du animere det uden at flytte nogen af de andre komponenter . For eksempel, hvis du animere døråbningen vil resten af bilen ikke bevæger sig med det.
Modeling Body
Den nemmeste metode til at skabe en bilmodel i LightWave er at finde en god reference foto af bilen, og spore det i LightWave Modeler . Find et foto viser en klar siden af bilen. Det skal være stort nok til at fylde det meste af din skærm , så du nemt kan spore det. Desuden vil en vinklet visning af bilen ikke hjælpe , det skal være en komplet side view
Trace omridset af bilen ved hjælp af "Opret Points "-funktionen. . Lige linjer behøver kun et punkt på hver ende , men bruge flere punkter for at definere kurver . Må ikke bekymre dig om at skabe dækkene under dette trin. Når alle punkter er på plads , skal du bruge "Make " funktion til at oprette en 2D skitse af bilen.
Brug " Extrude " funktion til at oprette bilens bredde. Forfine bilens facon ved at justere placeringen af point eller ved at bruge Lightwave er " Transform " funktioner til glatte overflader . Overvej at bruge en oppefra af bilen for at hjælpe dig med at forfine bilens form.
Andre detaljer
Fortsæt sporing billedet for at modellere døre og hætte . Du kan spore dækkene, eller modellere dem manuelt ved at bruge " Opret disk" funktion. Husk, at hvis du ønsker at animere disse komponenter , modellere dem på separate lag. Vise bilens karosseri lag i baggrunden for at sikre andre komponenter er den rigtige størrelse og i den korrekte placering. Afhængigt af hvor detaljeret du ønsker bilen skal være , opslagsværker fotos bruge til at modellere den indvendige , såsom døre og instrumentbræt . Igen , brug lag kun at se de nødvendige komponenter til at fortsætte modellering. Skjul de komponenter, der vil komme i vejen
Overflader
Når du opretter bilen, giver de forskellige overflader - . Såsom dæk , vinduer, døre eller krop - specifikke navne . Navngiv en overflade ved at vælge " Polygon " og derefter " Surface ". Indtast et entydigt navn til overfladen. Du kan også vælge andre muligheder, såsom glans , dobbeltsidet eller udjævning vinkel .
At kunne vælge specifikke dele gør det nemt at anvende teksturer og animere bilen senere. For eksempel, hvis du opretter en rød bil du vælge "krop ", og anvende en rød tekstur. Teksturer af andre komponenter , vil ikke blive berørt. Hvis du opretter en animation , skal du vælge "dæk " for at rotere dækkene. Navngivning overflader er lettere at gøre, mens du opretter din model. Men hvis du glemmer at nævne en overflade , skal du vælge overflade ved hjælp af musen og derefter tildele et navn.