Maya er en af de førende Computer Graphics Interface ( CGI) programmer på markedet . Det har været brugt i utallige Hollywood blockbustere . Det bruges til at skabe både helt animerede film , samt tilføje CGI special effects til at leve handling. En af de funktioner , der appellerer til filmskabere om Maya er dens dynamik og partikler systemer . Især er de Maya Hair dynamik meget imponerende , giver mulighed for at oprette realistiske hår eller pels på animerede figurer eller modeller. Justering af interface
Når du starter Maya, du ønsker at gå til " Dynamics " sektionen, da det er her du vil finde dynamik funktioner som hår. Vælg menupunktet kaldet " Hair ", og træk det med musen for at adskille den fra menuen. Dette vil holde den åben for brugervenlighed , mens du arbejder .
Introduktion
Nu skal du tilføje noget til den scene , som du kan tilføje hår til . For illustrationens skyld , lad os sige, at du vælger en overflade kugle fra menuen , og træk det til skærmen. Fra separate " Hair ", vælg "Opret hår. " En dialogboks vil poppe op . Klik på " Output" og vælg hårtype , du vil oprette ( Paint Effects , NURBS kurver og Paint Effect /NURBS kurver er dine valg. ) For nu lad os gå med " Paint Effects ". De andre kontrolelementer i denne dialogboks alle beskæftiger med, hvor mange hår vil blive oprettet og hvordan de vil blive fordelt ( tilfældigt eller ej). Klik på " Opret Hair ". Hårene vil automatisk blive anvendt på objektet . Når du går til tidslinjen , og klik på " Play" Maya vil køre den dynamiske simulering , hvor den forsøger at gøre håret opføre sig som det ville i den virkelige verden. Hårene (som på dette punkt har været stikker lige ud fra kuglen som børster ) vil falde i simuleringer " tyngdekraften " til en naturlig stilling på kuglen .
Shape Hair < br >
nu vil du ønsker at forme (eller style) håret. For at gøre dette skal du gå til kuglen og vælg " hårsækkene " på kuglen selv , der styrer en klump af hår. Klik på " Hair Systems Shape " node. Du kan nu justere de fine detaljer i dit hår, gøre ting som stigende " hår pr Clump . " Dette vil øge antallet af hår , hvilket gør håret tykkere . Du kan også justere de " Sub - segmenter. " At øge denne indstilling vil få håret til at være mere smidig og glat , når du afspille animationen , mens faldende det vil få håret til at få lige kanter og ser unaturligt. Du vil også ønsker at justere " Udtynding " indstilling, hæve den , så alle hår i en klump på håret ikke ender på det samme punkt, som ville se mærkeligt. Når du er færdig , skal du gemme dit arbejde.