Opbygning af en prototype til et videospil i høj grad hjælper med dets overordnede succes . At give udviklere mulighed for at konkretisere centrale spilmekanik kan resultere i forbedret kvalitet kontrol, mere effektiv tilvejebringelse og kortere udviklingstid . Afprøvning af idéer
Først og fremmest prototypeudvikling er for at teste idéer. Ofte game play implementeringer , grafiske stilarter og interface design ser meget bedre ud på papiret , end de gør i et spil. Oprettelse af en prototype til at teste disse funktioner gør det muligt for udviklere at prøve ting uden at forpligte sig til et færdigt produkt.
Fun Factor
finde den underholdning af et spil design kan være særligt udfordrende . Det sjove faktor er det aspekt (eller aspekter ) af et spil, der gør det sjovt at spille. For udviklere , uafhængige og store navn ens, kan det sjove faktor være nøglen til en vellykket og salgbare spil. Realiseringen af et prototype hjælper kræsne det sjove faktor i ethvert spil.
Lavere risiko
Siden prototyper hovedsagelig anvendes til at afprøve spil ideer , udviklere kan eksperimentere uden at gå i fuld spilproduktion og færdiggørelse , kun at have spillet mislykkes på markedet. Med meget lidt tid, penge og ressourcer, kan udviklere oprette kernen i en vellykket titel før de udvikler det til en fuld kamp.
Bedre Workflow
Efter en vellykket prototype er blevet oprettet, byrden af begyndende et spil fra bunden mindskes betydeligt. Da det meste af spillet allerede er skabt gennem prototyping , kan udviklere fokusere på polering af spillet til perfektion.