I edb-programmering , sker der en markering struktur, når du kode dit program til at udføre en af flere mulige udfald , baseret på værdien af en variabel . I C -programmering , er de to typer af udvælgelseskriterier strukturer "hvis" udsagn og "switch "-sager . Du kan bruge en af disse strukturer overalt i dit program , men de synes anderledes syntaktisk . Hvis Statement
"hvis" erklæring lader dig ændre strømmen af dit program. Du kan sammenligne en variabel mod en værdi eller en af flere værdier , ved hjælp af " ellers hvis " blokke , og beslutte, hvad skal gøre, hvis variablen svarer til nogen af dem , og hvad man skal gøre, når det ikke ved hjælp af en " else " blokere . Du kan udvide funktionaliteten af en if-sætning ved at sammenligne mere end én variabel ad gangen ved hjælp af " og" og "eller" logik , eller du kan indlejre flere , hvis erklæringer inden hinanden for at sammenligne flere variabler.
< Br >
Hvis Statement Syntax
For at bruge en if-sætning , du skriver " hvis (var op værdi) ", hvor "var" er den variabel, du vil sammenligne, "OP " ; er operatøren , såsom lig med eller større end eller mindre end , og "værdi" er den værdi for at se, om variablen evalueres til . Efter " if" block , kan du medtage et eller flere " ellers hvis " blokke til at teste for flere forhold , med den samme syntaks som den oprindelige , hvis erklæring. Du kan også bruge " else" som sidste blok, som henretter hvis variablen ikke passer nogen af de , hvis ellers hvis blokke.
Switch Selection
switch tilfældet valg fungerer bedst, når du har flere mulige udfald , selv om du kan bruge det til så få som én. Du passerer en variabel til switch struktur og det sammenligner sin værdi over en række sager , og tager passende på den ene det passer . I modsætning til hvis udsagn, kun kontakten sagen henretter resultater, når den variable matcher et af de tilfælde . Den understøtter ikke større eller mindre end de erhvervsdrivende .
Switch Syntax
For at bruge knappen tilfældet valg struktur du skriver "switch (var )" til åbne blokken , hvor "var" er den variabel, du vil sammenligne. På de næste linier , programmerer du de forskellige tilfælde ved at skrive "sag" , og det mønster, du ønsker at matche , så de erklæringer , som du ønsker at udføre for hver enkelt sag . Endelig skrive søgeordet " break" at fortælle blokken for at afslutte kontakten, når sagen er afsluttet. Efter hvert enkelt tilfælde , at skabe en "default" switch, som blokken udfører , når ingen af tilfældene matche.